De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Trivago waarin verschillende prijzen in beeld verschijnen voor een hotel bij diverse boekingssites. Via een voice-over is het volgende te horen:
“Op zoek naar het ideale hotel?
Heb je tientallen tabs open omdat elke site voor dezelfde kamer een andere prijs rekent?
Nou, Trivago maakt het je makkelijk. En vergelijkt in één keer de prijzen van honderden boekingssites. In plaats van het internet af te struinen en te veel te betalen, vind je met Trivago snel een geweldige deal voor je ideale hotel. Dus, ga naar Trivago. Vergelijk prijzen voor hetzelfde hotel en bespaar tot €30 per nacht. Hotel? Trivago.”
Samenvatting van de klacht
Trivago maakt vergelijkingen over boekingen via haar website die tot een aanmerkelijk voordeel leiden, maar volgens klager niet bevestigd kunnen worden. De genoemde besparing is namelijk niet te controleren, omdat de prijzen voor een hotel wijzigen per dag. Trivago kan ook geen precieze bedragen noemen in haar reclame zonder daarvoor enig bewijs te leveren. De reclame is misleidend, aldus klager.
Samenvatting van het verweer
Trivago is een online zoekmachine waarop prijzen van hotelkamers van verschillende aanbieders kunnen worden vergeleken. Het boeken van de hotelovernachtingen vindt vervolgens plaats op de website van de betreffende aanbieder. In de commercial wordt de consument uitgenodigd om op de website van Trivago prijzen van dezelfde hotels te vergelijken, waardoor de consument tot €30 per nacht kan besparen. Dit is feitelijk juist. Trivago legt verschillende voorbeelden over waarin dezelfde hotels op een bepaalde datum worden vergeleken en de consument €99 respectievelijk €32 en €55 per nacht kan besparen. Hoewel de consument in veel gevallen meer kan besparen dan €30, zoals uit de voorbeelden volgt, adverteert Trivago hier bewust niet mee. De €30 per nacht vormt een gemiddelde besparing en is gebaseerd op de top 10% accommodaties met de hoogste besparingen die gevonden zijn voor de betreffende markt. De tekst “bespaar tot €30 per nacht” is daarom juist en redelijk en de genoemde besparing is ook ruimschoots beschikbaar voor de gemiddelde consument. Van misleiding is geen sprake.
Het oordeel van de Commissie
1. Het eerste onderdeel van de klacht richt zich tegen de mededeling “bespaar tot €30 per nacht”. Volgens klager is de genoemde besparing onjuist en kan dit niet worden aangetoond door Trivago. Trivago heeft daarentegen diverse voorbeelden aangedragen waarin de consument voor dezelfde hotelkamer minimaal €30 per nacht kan besparen door via Trivago voor de goedkoopste aanbieder te kiezen. Daarbij heeft Trivago toegelicht dat het gecommuniceerde bedrag van €30 is gebaseerd op een gemiddelde besparing uit de top 10% hoogste besparingen die gevonden kunnen worden op haar website. Gelet op het voorgaande heeft Trivago voldoende aannemelijk gemaakt dat de consument daadwerkelijk €30 per nacht kan besparen door hotelkamers te vergelijken op haar website. Dat het om een gemiddelde besparing gaat, doet daar niet aan af. Naar het oordeel van de Commissie wordt door de mededeling “tot” €30 per nacht in de commercial voldoende duidelijk gemaakt dat de besparing ook minder dan €30 kan bedragen. Dit klachtonderdeel kan daarom niet slagen.
2. Verder maakt klager bezwaar tegen de commercial omdat daarin bedragen voor een hotelkamer worden getoond zonder onderbouwing of bewijs voor de getoonde prijs. Ook dit klachtonderdeel kan niet slagen. Anders dan klager lijkt te veronderstellen, worden in de commercial geen concrete reisaanbiedingen gedaan, waarbij de consument de hotelkamer op een specifieke datum direct voor die prijs zou kunnen boeken. De website van Trivago doet slechts de vergelijkingen van de andere websites waar de uiteindelijke boekingen gedaan moeten worden.
3. Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.