De bestreden reclame-uiting
Het gaat om een van verweerder ontvangen e-mail met als onderwerp “uw pakketje is onderweg”.
Als de e-mail wordt geopend is de volgende tekst te lezen:
“Geef een persoonlijke touch aan je verpakking!
Verbeter je branding en maak je product helemaal af met een speciale en persoonlijke verpakking!
Verstuur je nieuwste product, verpak een heerlijke afhaalmaaltijd of geef een persoonlijk cadeau: met deze unieke verpakkingen, waardeert iedereen jouw pakketje nóg meer. Bestel onze bedrukbare verpakkingen en breng je klantervaring tot een nieuw niveau.
Gebruik een flyer om het verhaal van jouw producten te vertellen of bedank je klanten voor hun bestelling met een wenskaart. Verpak op milieubewuste…”.
Samenvatting van de klacht
Drukzo verstuurt e-mails met als onderwerp “Je pakketje is onderweg”, terwijl klager niets heeft besteld en de e-mail alleen maar reclame bevat. Het is misleidend om ontvangers van de e-mail op deze manier te verleiden om de e-mail te openen.
Samenvatting van het verweer
Verweerder betreurt dat de e-mail is verstuurd en beseft dat gezien het onderwerp van de e-mail deze als misleidend kan worden gezien. Er is iets fout gegaan bij het proces van de creatie van deze e-mail. Hierdoor is het verkeerde onderwerp meegestuurd, namelijk dat van de template. Het is niet de bedoeling geweest een misleidende e-mail te sturen. Mede hierdoor is het proces nu anders geregeld en is er recent een nieuw Head of CRM aangenomen om deze fout in de toekomst te wordt voorkomen.
Het oordeel van de voorzitter
1) De voorzitter oordeelt dat als uitsluitend van de onderwerpregel van de e-mail wordt uitgegaan, de e-mail inderdaad de door klager bedoelde onjuiste indruk wekt. Er staat namelijk met zoveel woorden dat een pakketje onderweg is. De ontvanger zal daardoor de bestreden e-mail kunnen openen in de veronderstelling dat er kennelijk een pakketje onderweg is. In werkelijkheid is er geen sprake van een pakketje, maar van reclame voor de producten en diensten van verweerder. Dat uit de inhoud van de e-mail blijkt dat er sprake is van reclame voor de producten en diensten van verweerder, neemt niet weg dat de ontvanger in de onderwerpregel van de e-mail op het verkeerde been is gezet en dat met onjuiste verwachtingen de e-mail wordt geopend. Door deze wijze van opereren wordt het vertrouwen in reclame geschaad en is de bestreden e-mail in strijd met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
2) De voorzitter heeft kennis genomen van de stelling van verweerder dat zij de fout erkend en maatregelen heeft genomen om dit in de toekomst te voorkomen. Gezien het voorgaande zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nog nodig.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande oordeelt de voorzitter dat verweerder in strijd met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code reclame heeft gemaakt. De voorzitter beveelt – voor zover nog nodig – verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.