De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van PostNL voor de dienst ‘Retour aan de deur’. In de commercial heeft een man een zogenaamde buikspiertrainer gekocht, waarmee door middel van trillingen de buikspieren worden getraind. De buikspiertrainer heeft tot gevolg dat de man in verschillende alledaagse situaties, zoals het drinken van een glas sinaasappelsap, koken en scheren, niet goed kan functioneren, omdat zijn hand en arm trillen. Aan het eind van de commercial heeft de man besloten om de buikspiertrainer retour te sturen.
Samenvatting van de klacht
In de commercial is steeds iemand in beeld die enorm schudt en trilt met zijn hand en arm. Klager vindt dit aanstootgevend en beledigend richting personen die lijden aan de ziekte van Parkinson.
Het oordeel van de voorzitter
Uit het geheel van de televisiecommercial blijkt dat adverteerder op een humoristisch bedoelde wijze de dienst ‘Retour aan de deur’ onder de aandacht van de consument wil brengen. De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen de uiting kan waarderen. Dit geeft echter geen aanleiding om te oordelen dat naar de huidige algemene maatschappelijke opvattingen de uiting de grenzen van het toelaatbare overschrijdt. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.