De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial van Wakker Dier waarin wordt gezegd dat Albert Heijn grote stappen zet “naar meer plantaardig” en dat zij klanten helpt die “betere keuzes” willen maken. Hierna wordt gezegd: “Jumbo maakt daar liever gehakt van en blijft ook dit jaar ongegeneerd veel vlees aansmeren. Hallo Jumbo 2024 hier. Met een bonustip. Ga mee met je tijd, Jumbo. Kijk op wakkerdier.nl.”
Samenvatting van de klacht
Het is ongepast en slecht voor de maatschappij om op deze wijze met Jumbo om te gaan.
Het oordeel van de voorzitter
Het staat adverteerder als organisatie die opkomt voor de belangen van dieren vrij in een radiocommercial haar negatieve mening over (de aanbiedingen van) een met naam genoemde supermarkt kenbaar te maken. De uiting, die duidelijk van adverteerder afkomstig is door de uitdrukkelijke verwijzing naar haar website, kan daarbij geacht worden te zijn bedoeld om het maatschappelijk debat te voeden over het meer aanbieden van plantaardige producten die kunnen dienen als vleesvervangers. De wijze waarop adverteerder in de onderhavige commercial haar mening uit, is weliswaar direct en confronterend, maar dit valt in beginsel onder de ruime vrijheid van meningsuiting die aan adverteerder toekomt. Dat niet iedereen de oproep jegens Jumbo om meer plantaardige vleesvervangers aan te bieden zal onderschrijven, en sommigen zich hieraan kunnen storen, is geen reden voor een beperking van de vrijheid van meningsuiting. Nu met inachtneming van het voorgaande niet kan worden gezegd dat de commercial naar de huidige algemene maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat, en klager niet heeft gesteld dat daarin een feitelijk onjuist beeld wordt geschetst, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.