De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding van de Lenovo desktopcomputer model IdeaCentre 5 14IAB7 90T3-Towermodel op de website van adverteerder (www.azerty.nl).
Samenvatting van de klacht
Na het bekijken van de foto’s van de Lenovo pc en na het lezen van de specificaties bovenaan de webpagina besloot klager deze computer te bestellen. In tegenstelling tot wat er op de foto’s is te zien, bleek na ontvangst van het bestelde apparaat dat er geen dvd-speler is ingebouwd en er zelfs geen opening daarvoor aanwezig is. De voorzijde van de pc is volledig dicht. Achteraf is klager gebleken dat onder de overige specificaties, die zichtbaar worden wanneer wordt geklikt op de link “Bekijk alle specificaties” in het midden van de pagina, wordt vermeld: “Soort optische drive: nee”. Klager vindt het misleidend dat niet direct duidelijk wordt gemaakt dat het afgebeelde product niet overeenkomt met het product dat wordt geleverd.
Samenvatting van het verweer
Fabrikant Lenovo deelt voor de gehele serie van de betreffende pc één set foto’s, wat in de branche normaal is. Dezelfde foto’s zijn bijvoorbeeld ook te zien op de websites van Tweakers en Lenovo. Er is sprake van een ‘placeholder van de dvd’, dus alleen een frontje. Adverteerder is van mening dat er dan niet expliciet in de titel of bij de plus- en minpunten moet worden vermeld dat er geen dvd-speler in de pc zit, zeker nu in de specificaties staat dat de pc geen optische drive (dvd-speler) bevat. Adverteerder stelt dat zij aan de gestelde regels omtrent het aanbieden van dit product voldoet.
Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden uiting is de aangeboden Lenovo desktopcomputer model IdeaCentre 5 14IAB7 90T3-Towermodel afgebeeld met een (opening voor een) dvd-speler. Vaststaat dat dit model pc geen dvd-speler bevat en met een gesloten front wordt geleverd. Hiermee wijkt de afbeelding in de reclame-uiting af van het geleverde product. Adverteerder beroept zich op het gebruik in de branche om eendere afbeeldingen te gebruiken voor verschillende modellen binnen een serie producten. Wat daarvan zij, naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument op basis van de afbeelding, waarbij geen duidelijk voorbehoud is opgenomen, verwachten dat de pc wordt geleverd zoals deze is afgebeeld, dus met dvd-speler. Indien de aanbieding van een product vergezeld gaat van een afbeelding (die dat product moet voorstellen), dient deze illustratie volstrekt hetzelfde product weer te geven als hetgeen in de aanbieding of omschrijving wordt geadverteerd. Het gebruik van afbeeldingen van producten die niet of niet geheel overeenstemmen met de specifieke kenmerken van die betreffende producten, zonder dat dit direct bij de afbeelding duidelijk wordt gemaakt, zal de consument in verwarring kunnen brengen over wat hij bij de bestelling ontvangt. Dat na het aanklikken van de link “Bekijk alle specificaties” elders op de webpagina als één van de specificaties wordt vermeld “Soort optische drive: nee” brengt op grond van het voorgaande niet mee dat ondubbelzinnig duidelijk wordt gemaakt wat het aanbod inhoudt. Er is geen sprake van een vermelding ‘direct bij de afbeelding’ die voldoende duidelijk maakt wat de consument bij de bestelling kan verwachten.
Gelet op het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat in de reclame-uiting dubbelzinnige informatie is verstrekt over de uitvoering van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.