De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial van LG waarin wordt gezegd: “En dan nu het weer. Vandaag genieten we de hele dag van 21 graden. Dat geldt ook voor morgen en overmorgen. Eigenlijk blijft het de hele week 21 graden. Creëer altijd de perfecte temperatuur bij jou thuis door te verkoelen en te verwarmen met de LG airco. En met de app zet je de airco al aan voordat je thuis bent.”
Samenvatting van de klacht inclusief de repliek
De mededeling dat het de gehele dag en de opvolgende dagen 21 graden blijft en dat men altijd de perfecte temperatuur thuis kan creëren door een airconditioner van adverteerder impliceert dat het apparaat een constante temperatuur weet te creëren. Dit is technisch gezien onmogelijk. Geen enkele airconditioner kan een constante temperatuur verzorgen. Vrijwel alle airconditioners schakelen in en uit bij een temperatuurverschil van ongeveer 2 graden Celsius ten opzichte van de ingestelde temperatuur. Adverteerder suggereert met de reclame dat dit bij haar airconditioners niet zo is, in tegenstelling tot de airconditioners van andere fabrikanten. Het goed functioneren van een airconditioner is verder afhankelijk van diverse factoren. Een van deze factoren is dat de airconditioner bijvoorbeeld juist gedimensioneerd is voor de ruimte(s) welke deze dient te verwarmen of te verkoelen. Wanneer een airconditioner in verwarmingsmodus wordt gebruikt zal, om te voorkomen dat de buitenunit dicht vriest, het warme gas uit het systeem eens in de zoveel tijd gebruikt worden om deze unit te ontdooien. Ook dit zorgt ervoor dat men nooit de gehele dag en alle opvolgende dagen kan genieten van een temperatuur van 21 graden. De perfecte temperatuur die adverteerder airco zegt te kunnen leveren, kan door diverse factoren enkel en uitsluitend behaald worden als de omstandigheden perfect zijn. Dit is bijna nooit het geval.
Samenvatting van het verweer inclusief de dupliek
De airconditioner van adverteerder kan door de Inverter Compressor Technologie een vrijwel constante temperatuur leveren over de periode dat de airconditioner aanstaat. De airconditioner werkt zeer nauwkeurig en met een zeer minimaal temperatuurverschil. Het voordeel van de unit is dat de compressor zeer ver kan terugtoeren waardoor het in- en uitschakelen zal worden beperkt, of zelfs afwezig kan zijn. Daarmee wordt de kamertemperatuur van 21 graden in principe constant behouden. De airconditioners van adverteerder zijn in dat opzicht nauwkeuriger dan die van andere fabrikanten. Overigens maakt adverteerder in de radiocommercial geen claim dat de airconditioner gegarandeerd de temperatuur in huis op exact 21 graden houdt.
Het oordeel van de voorzitter
1) Beoordeeld dient te worden hoe de gemiddelde consument de radiocommercial zal uitleggen. Naar het oordeel van de voorzitter zal deze consument de uiting niet opvatten als een specifieke claim in de zin dat de airconditioning van adverteerder de temperatuur in een ruimte altijd op exact dezelfde temperatuur zal houden. Daarbij is van belang dat in de radiocommercial onmiskenbaar sprake is van een zekere mate van humor en overdrijving doordat in het kader van een weerbericht wordt gezegd dat het elke dag 21 graden is en daarnaast wordt gesproken over de “perfecte temperatuur”. Als geheel genomen zal de gemiddelde consument ervan uitgaan dat adverteerder met de radiocommercial tot uiting bedoelt te brengen dat het om een apparaat gaat dat in staat is de temperatuur gelijkmatig te houden, en wel in deze zin dat men geen grote temperatuurschommelingen zal ervaren.
2) Adverteerder heeft onderbouwd dat het aangeprezen product over een specifieke technologie beschikt waarmee een vrijwel constante temperatuur mogelijk is over de periode dat de airconditioner aanstaat. Volgens adverteerder kan de temperatuur hierdoor in principe constant behouden worden. Uitgaande hiervan en de hiervoor weergegeven interpretatie wekt de radiocommercial geen onjuiste verwachtingen bij de gemiddelde consument. Dat bepaalde externe factoren een negatieve invloed kunnen hebben op het functioneren van een airconditioner, staat tot slot niet eraan in de weg dat in reclame wordt uitgegaan van het apparaat onder optimale gebruiksomstandigheden.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.