De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website van JBL, voor zover daar op een subpagina de “JBL Partybox 710” wordt aangeprezen. Op deze productpagina zijn verschillende afbeeldingen van (de kenmerken van) dit product te zien en ook een video.
Verder staat op deze productpagina onder het kopje “Specificaties & Downloads” onder het meer het volgende:
“Beschrijving
De ster van elk feestje
De spatwaterdichte PartyBox 710 verandert je volgende evenement in een echt feest, concert of nachtclub. Met de unieke en kleurrijke lichtshow gesynchroniseerd met JBL Original Pro Sound. Met de minimalistische en intuïtieve regelaars op het bovenpaneel en de PartyBox-app creëer je muzikale en visuele ervaringen. Je kunt zowel de stroboscoop als het geluid van de dubbele set tweeters en basrijke woofers aanpassen. True Wireless Sound koppelt direct twee PartyBox 710’s voor een nog groter publiek, met slechts één knop En met een gemakkelijk handvat en robuuste wielen, neem je het feest overal met je mee naar toe.”
(…)
Kenmerken
Oplaadkabel Ja
Lichtshow Ja
Wireless Nee
Spatwaterdicht Ja
Bluetooth Ja
Wat zit er in de doos?
– 1 x JBL Party Speaker 710
– 1 x Beknopte handleiding
– 1 x Garantiebewijs
– 1 x Veiligheidsblad
– 1 x rechthoekige AC-voedingskabel (type verschilt per regio)
(…)”.
Samenvatting van de klacht
De PartyBox 710 van JBL wordt in de uiting aangeboden alsof het een draadloze speaker met accu is, onder meer door de tekst “je neemt het feest overal mee naartoe”. Ook in het bijbehorende filmpje en op de foto’s is geen bekabeling te zien. Het heeft klager veel tijd gekost om erachter te komen dat er geen accu in de speaker zit. Klager vindt de reclame-uiting misleidend omdat er nergens in de uiting staat dat er een stopcontact benodigd is om de speaker te kunnen gebruiken.
Samenvatting van het verweer
De slogan dat “het feest overal mee naartoe genomen kan worden” kan niet gezien worden als een stelling dat voor gebruik van de PartyBox geen voeding vereist zou zijn. Hierbij is van belang dat deze zinsnede telkens wordt gebruikt in de context van het transporteren van de PartyBox. Zo wordt bijvoorbeeld onder het kopje ‘Functies’ het volgende gesteld: “Gemakkelijk handvat en robuuste wielen. Laat het feest beginnen! Dankzij de grote en soepele wielen en het gemakkelijke handvat neem je de JBL PartyBox 710 overal mee naartoe.”
Hetzelfde geldt voor het verdere gebruik van deze zinsnede op de productpagina en in het filmpje, waar deze altijd wordt gebruikt in de context van transport, met een focus op de wielen en het handvat. De mededelingen met betrekking tot het meenemen van de PartyBox zien derhalve op de eenvoud van transport en niet op de aanwezigheid van een batterij.
Overigens wordt nergens de suggestie gewekt dat de PartyBox ook op een plek zonder stopcontact gebruikt zou kunnen worden, zoals een park, strand of bos. In de uiting zijn geen locaties te zien waarop niet redelijkerwijs verwacht kan worden dat er een stopcontact beschikbaar is. Zo worden in de uiting beelden getoond van een zwembad en een tuin, beide aangrenzend aan een woning.
De stelling dat de bekabeling op de foto’s en filmpjes niet zichtbaar zou zijn is onjuist. Op de foto’s van het losse product (niet in gebruik) is de aansluiting van de voedingskabel inderdaad niet te zien, omdat deze om esthetische redenen wordt afgeschermd door een klepje als deze niet in gebruik is. Dit klepje is wel zichtbaar. Op de filmpjes waarbij de PartyBox wel in gebruik is, wordt om esthetische redenen gekozen om bekabeling wel in beeld te brengen, maar niet prominent. De bekabeling is wel duidelijk te zien.
Tenslotte wordt op de productpagina aangegeven dat er een AC-voedingskabel wordt meegeleverd met de PartyBox. Ook kan de handleiding worden geraadpleegd waarin duidelijk staat beschreven dat de PartyBox moet worden aangesloten op netspanning voor het inschakelen. Gelet op de specificaties en het formaat van de PartyBox is het niet aannemelijk dat de gemiddelde consument zonder nader onderzoek zou veronderstellen dat het gaat om een product met een batterij. Deze suggestie wordt ook nergens in de uiting gewekt, aldus JBL.
Het oordeel van de Commissie
1. Volgens klager is de reclame-uiting misleidend omdat hierin niet wordt vermeld dat er een stopcontact benodigd is om de hierin aangeboden speaker te kunnen gebruiken. De Commissie
oordeelt hierover als volgt.
2. In de uiting wordt een grote speaker (“PartyBox”) aangeboden waarbij de nadruk wordt gelegd op het feest dat men hiermee eenvoudig kan creëren. De speaker wordt daarbij afgebeeld op diverse locaties, waaronder aan de rand van een zwembad en jacuzzi zonder dat hierbij een stroomkabel zichtbaar is. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat de speaker ook zonder stroomkabel
functioneert. Anders dan adverteerder meent, valt in de video geen bekabeling op, althans niet voldoende duidelijk. De gemiddelde consument zal er gelet op het voorgaande niet zonder meer op bedacht zijn dat er altijd een stroomkabel en een stopcontact nodig zijn om het product te kunnen gebruiken.
3. Het verweer dat in de uiting, onder productspecificaties, te zien is dat er een “AC-voedingskabel” wordt meegeleverd met de verpakking maakt voorgaande niet anders. Op basis van het enkele gegeven dat er een voedingskabel bij de speaker hoort, zal de gemiddelde consument nog niet zonder meer verwachten dat de speaker ook altijd van stroom dient te worden voorzien en niet gebruikt kan worden zonder verbinding met een stopcontact. Daarbij wordt onder het kopje “kenmerken” gesproken over een oplaadkabel hetgeen lijkt te verwijzen naar een kabel waarmee het product na verloop van tijd opgeladen dient te worden, nadat de accu/batterij leeg is geraakt.
4. Op grond van het bovenstaande zal de gemiddelde consument in de veronderstelling kunnen verkeren dat het product ook zonder stroomkabel (op een accu of batterij) kan functioneren. Dat adverteerder het mooier vindt om het product zonder snoer af te beelden is haar keuze, maar dan dient zij duidelijker dan nu te vermelden dat het product niet over een accu of batterij beschikt om te voorkomen dat de gemiddelde consument zich een onjuist beeld van het product vormt. Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de gebruiksmogelijkheden van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
5. Gelet op het vorenstaande beslist de Commissie als volgt.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.