De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame. Bij de beelden van een medewerkster in een kantoor, die de verlichting uitzet, wordt gezegd: “Oh jee, weer één die geld probeert te besparen op de energiekosten”. Vervolgens is te zien dat twee andere medewerkers, een man en een vrouw, die eerst via een trap naar beneden lopen -de man met een dossier in de hand- kennelijk als gevolg van het uitzetten van het licht, van de trap zijn gevallen, en op de grond terecht zijn gekomen. Daarbij ligt de man op zijn buik en bevindt zijn hoofd zich onder de rok van de vrouw, die, moeilijk kijkend, wijdbeens tegen de muur zit.
Intussen wordt gezegd: “Bestel liever LED-licht bij Lampdirect en bespaar 70%. Ja perfect, Lampdirect”.
Samenvatting van de klacht
De scène van de mannelijke medewerker die van de trap valt en daarbij onder de rok komt van een collega is onrealistisch en beschamend voor klager als man. Daarbij verwijst klager naar reclame waarin vrouwen als lustobject worden uitgebeeld en met reclame waarin specifieke etnische bevolkingsgroepen belachelijk zouden worden gemaakt. Evenals dergelijke reclame-uitingen dient ook de onderhavige reclame-uiting te worden voorkomen door middel van actief beleid.
Het oordeel van de voorzitter
Zoals blijkt uit de beslissing in dossier 2019/00560, waarover klager is geïnformeerd, heeft de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een eerdere klacht geoordeeld dat de onderhavige reclame-uiting niet in strijd is met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Dit is een vergelijkbare toets als die op basis van de door klager ingediende klacht dient plaats te vinden. De voorzitter ziet geen aanleiding om te verwachten dat de Commissie naar aanleiding van de klacht van klager anders zal oordelen over de toelaatbaarheid van de bestreden reclame-uiting en beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.