a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2023/00067

Datum:

16-03-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Zwarte lijst (misleiding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een uiting op de website van Matt Sleeps (www.MattSleeps.coml), voor zover daarin de volgende mededelingen zijn opgenomen:
“120 dagen gratis proefslapen”
“Probeer het matras 120 dagen gratis uit”.

Daarnaast betreft het een televisiecommercial van Matt Sleeps waarin haar matras wordt aangeprezen en – voor zover hier van belang – via een voice-over wordt gezegd:
“Wij geloven dat dit het beste matras ooit is, daarom mag je matt 120 dagen gratis thuis testen.”
“Ga naar mattsleeps.com.”
Naast deze laatste mededeling komt de volgende tekst in beeld: “Probeer 120 dagen gratis”.

Samenvatting van de klacht

In de reclame-uitingen wordt gesuggereerd dat je het matras 120 dagen gratis kunt uitproberen, maar in de praktijk kan dit niet aangezien je het matras dient te bestellen en te betalen. Er moet dus betaald worden om iets gratis uit te proberen. Volgens klager is dit misleidend.

Samenvatting van de reactie van adverteerder

Als het matras niet bevalt dan haalt adverteerder het matras op en krijgt de klant het volledige bedrag terug. De klant betaalt niet voor de bezorgkosten of ophaalkosten/retourkosten. Het proefslapen is dus in alle gevallen gratis. Ook voert adverteerder, onder verwijzing naar een aantal voorbeelden bij andere aanbieders, aan dat deze praktijk gebruikelijk is als het gaat over proefslapen.

Het oordeel van de voorzitter

1. De bestreden reclame-uitingen suggereren dat voor het proefslapen in het geheel geen kosten in rekening worden gebracht. Door de vermelding “gratis” wordt immers de indruk gewekt dat men eerst mag ervaren of het product bevalt voordat men het hoeft te betalen. In werkelijkheid wordt het volledige aankoopbedrag van het matras in rekening gebracht wanneer deze wordt besteld, alvorens hierop kan worden proefgeslapen door de klant.

2. Op basis van het voorgaande is naar het oordeel van de voorzitter sprake van een onjuist gebruik van de aanduiding “gratis” als bedoeld in punt 19 van de bij artikel 8.5 Nederlandse Reclame Code (NRC) behorende Bijlage 1. Dat de klant het volledige aankoopbedrag uiteindelijk terugkrijgt als het matras niet bevalt en hij geen (extra) kosten hoeft te betalen voor het ophalen, doet immers niet af aan de verplichting om eerst te betalen voor het matras. In feite gaat het dan ook om het herroepen van een betaalde bestelling. Dit kan niet als een gratis proefperiode worden gepresenteerd. Handelen in strijd met punt 19 is op grond van artikel 8.5 NRC onder alle omstandigheden misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter beslist als volgt.

De beslissing

Adverteerder heeft gehandeld in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken