De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van Oslo Brands op Instagram waarin een broek, de SWAT Pants, wordt aangeprezen. In de reclame-uiting staat onder meer:
“SWAT Pants
Waterdicht, levensbestendig en zo gemakkelijk schoon te maken dat het net zo goed ook vuilafstotend kan zijn.
Gemaakt met 65% nylon en 35% katoen voor de ideale combinatie van praktische stijl en passende functie. Door de Dupont Teflon behandeling is hij niet alleen waterafstotend, maar ook olie- en krasbestendig.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat. Klager heeft de aangeprezen broek besteld. Na ontvangst bleek de broek niet te bestaan uit 65% nylon en 35% katoen zoals in de reclame-uiting wordt gesteld, maar uit 97% katoen en 3% spandex. Daarnaast heeft klager ondervonden dat de broek niet waterbestendig is. Klager voelt zich om bovengenoemde redenen misleid.
Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden uiting is beschreven dat de broek bestaat uit 65% nylon en 35% katoen. Bij ontvangst van de aangeschafte broek bleek dat het textieletiket een geheel andere samenstelling vermeldt. Zo zou de broek volgens het etiket bestaan uit 97% katoen en 3% spandex. Daarbij heeft klager onweersproken gesteld dat de broek niet waterbestendig, dan wel waterdicht is.
Het vorenstaande leidt tot het oordeel dat de uiting gepaard gaat met onjuiste informatie over de voornaamste kenmerken van de aangeprezen broek, te weten de samenstelling en de uitvoering als bedoeld in artikel 8.2 sub b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie – de aankoop van de broek – te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.