De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website van adverteerder voor een spijkerbroek van het merk Jan Vanderstorm.
Samenvatting van de klacht
Klager heeft een broek besteld van Jan Vanderstorm op de website wehkamp.nl. Voordat hij de broek bestelde heeft hij gefilterd op maat en toen kreeg hij een prijs van € 63 te zien. Toen hij vervolgens op de broek klikte, kreeg hij een hogere prijs te zien. Klager heeft adverteerder gemeld dat er dan moet worden vermeld dat het om een vanaf-prijs gaat. Het ontbreken van de vermelding dat het een vanaf-prijs is, is misleidend. De goedkoopste prijs wordt vooraan gezet, maar na sortering op maat en ‘achter de schermen’ betaalt men een duurdere prijs.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder stelt dat er geen sprake is van misleiding en zet uiteen welk proces een klant doorloopt. Bij de selectie van het merk ‘Jan Vanderstorm’ en het product ‘broek’ komt de klant op een algemene overzichtspagina. Hierop staat een prijs van € 62,99. Dit is de prijs voor de kleinste maat (27), en de laagste prijs van het artikel. Als vervolgens de door klager gewenste broek ‘corduroy loose fit pantalon plus size beige’ wordt geselecteerd, dan wordt doorgeleid naar een nieuwe pagina. Hier ziet de klant het artikel met productspecificaties en de prijs van € 62,99. De klant ziet hier ook dat er nog geen maat is geselecteerd. Dit is duidelijk door de button ‘kies je maat’. Na de selectie van de maat 62 verandert het scherm en ziet de klant de prijs van € 69,99. De prijs en geselecteerde maat zijn zichtbaar voor de consument voordat het artikel in de winkelmand wordt geplaatst. Na de selectie ‘in winkelmandje’ verschijnt er een pop-up en wordt de consument gewezen op de prijs van € 69,99. Hierna komt de check-out fase en wordt het geselecteerde artikel, het aantal, de prijs en de maat getoond. Als op ‘naar bestellen’ wordt geklikt, wordt nog eens een overzicht getoond, voordat de klant de daadwerkelijke bestelling plaatst en betaalt.
De door klager overgelegde schermafdrukken zien op de eerste stap van het bestelproces, te weten als het merk is geselecteerd, maar nog niet de maat. Als er overigens een voorselectie is van maat, dan hoeft de klant dit niet nogmaals te doen.
Adverteerder heeft alle essentiële informatie, die de gemiddelde consument nodig heeft voordat tot een bestelling wordt overgegaan, beschikbaar gesteld. Voor het plaatsen van de bestelling kon klager meerdere malen kennisnemen van de prijs van het artikel. Daarbij geldt dus dat meerdere actieve clicks nodig zijn om echt een bestelling te plaatsen.
Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden uiting wordt een broek aangeboden voor de prijs van € 62,99. Er wordt niet bij vermeld dat dit een ‘vanaf’-prijs is, te weten een prijs die alleen geldt voor de kleinste maat. Nu uit de uiting niet blijkt dat het een vanaf-prijs is, mag de consument ervan uitgaan dat deze prijs geldt, ongeacht de gewenste maat. Dat de informatie wel duidelijk wordt in het (latere) boekings- en betalingsproces, doet niet af aan het oordeel dat de gemiddelde consument door de wijze waarop adverteerder de prijs vermeldt, op het verkeerde been wordt gezet. Immers, deze consument zal in eerste instantie menen dat het om een vaste prijs gaat en daardoor bij zijn keuze voor een transactie van een te lage prijs uitgaan in de situatie dat hij niet de kleinste maat heeft. De uiting biedt voldoende ruimte om duidelijk te maken dat het om een vanaf-prijs gaat.
Het voorgaande leidt tot het oordeel dat in de uiting onduidelijke informatie wordt verstrekt over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting ook misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
.
De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 van de NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.