a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2021/00512

Datum:

17-11-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Undiemeister waarin is te zien hoe twee ambulancemedewerkers de broek openknippen van een man die naast een motorfiets op de grond ligt. Als zij zien dat de man een opvallende tangslip draagt, moeten de ambulancemedewerkers lachen, terwijl de motorrijder met zijn hoofd nee schudt, blijkbaar uit schaamte. Vervolgens wordt Undiemeister ondergoed aangeprezen.

 

Samenvatting van de klacht

De reclame is stuitend voor de “transgender en travestie wereld”. Mensen uit deze wereld worden elke dag uitgelachen, bespot en nagekeken, enkel omdat zij zichzelf zijn.

 

Samenvatting van het verweer

Het is niet de intentie van adverteerder om groepen in de samenleving te kwetsen. De reclame is ludiek en grappig bedoeld. Om die reden is gekozen voor het contrast tussen een stoere motorrijder en het ondergoed dat hij draagt. Dat ondergoed is weer een contrast met het stijlvolle ondergoed van Undiemeister, dat adverteerder via de reclame wil verkopen. Klager legt te snel de link met de transgender en travestie wereld. De persoon in de reclame geeft daarvan geen blijk. Het ligt niet in de rede dat personen, van welke groep dan ook, zich gekwetst voelen door de reclame.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  In de in deze zaak te beoordelen televisiecommercial wordt een persoon, aan wie blijkbaar medische hulp moet worden verleend, uitgelachen om de onderbroek die hij draagt. De voorzitter ziet, anders dan klager, in de beelden geen directe of indirecte verwijzing naar de “transgender en travestie wereld”. Een motorrijder met een tangaslip is niet per definitie een transgender of travestiet

2)  De beelden zijn onmiskenbaar humoristisch bedoeld. Dat niet iedereen de televisiecommercial vanwege het soort humor zal waarderen, leidt in dit geval niet tot het oordeel dat sprake is van strijd met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken