a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2023/00263

Datum:

19-06-2023

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Zwarte lijst (agressieve reclame)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame

Het gaat om een Instagram Story van adverteerder waarin onder meer staat:

“Giveaway

1 year free shopping

You and your bestie

Win one year free shopping for you and your bestie.”

(jij en je bestie ontvangen elke maand € 100 shopping money

[…]

8 mei maken wij de winnaars bekend in onze Instagram story.”

De klacht

Adverteerder heeft in een Instagram Story aangegeven dat er sprake was van een winactie, waarbij je 100 euro shoptegoed per maand kon winnen voor een jaar lang. Adverteerder is een best bekend bedrijf en veel jongeren vinden deze kleding leuk. Uiteraard heeft de winactie veel volgers en likes opgeleverd. De uitslag van de winactie zou op 8 mei (2023) online komen. Dit is niet gebeurd. Toen klager een bericht stuurde om te vragen hoe dit zat werd daar niet op gereageerd. Toen klager op 10 mei 2023 op de website keek was het bericht over de winactie verwijderd. Adverteerder heeft nu veel volgers erbij, maar de winactie heeft zij niet waargemaakt.

Het verweer

Adverteerder begrijpt de zorgen en frustraties die kunnen ontstaan als de uitkomst van een aangekondigde winactie niet tijdig wordt gecommuniceerd. De winactie ging om een jaar lang elke maand € 100 shoptegoed. Adverteerder wilde hiermee een positieve ervaring creëren voor volgers en potentiële klanten. De aankondiging van de winactie heeft inderdaad geleid tot een aanzienlijke toename van volgers en likes op de Instagram-pagina. Helaas heeft adverteerder door onvoorziene omstandigheden vertraging opgelopen bij het bekend maken van de uitslag van de winactie op de beloofde datum.

Adverteerder is zich bewust van de ethische en juridische verantwoordelijkheden bij het nakomen van de belofte van een winactie. Hoewel het niet de bedoeling was de winactie niet waar te maken, snapt adverteerder dat het uitblijven van de uitslag en het verwijderen van het bericht van de Instagram pagina het vermoeden sterkt dat de winactie niet wordt waargemaakt. Er wordt de uiterste best gedaan deze kwestie op te lossen en zo spoedig mogelijk de winnaar bekend te maken. De uitslag van de winactie zal aankomende week nog op social media bekend worden gemaakt.

Het oordeel van de voorzitter

1) In de Instagram Story staat een winactie en wat men moet doen om kans te maken op de prijs van € 100 shoptegoed per maand voor een jaar. Ook staat er dat de winnaars op 8 mei 2023 bekend worden gemaakt. Klager heeft onweersproken gesteld dat de winnaars niet op 8 mei 2023 bekend zijn gemaakt. Adverteerder heeft aangegeven dat de winnaars de week na 31 mei 2023 toch nog bekend worden gemaakt. In de bestreden Instagram story is echter – zonder voorwaarden – genoemd dat op 8 mei 2023 de winnaars bekend zouden worden gemaakt en dit is niet gedaan. Tot op heden is de voorzitter ook niet gebleken dat de winnaars bekend zijn gemaakt. De voorzitter beslist daarom als volgt.

2) De Instagram story is misleidend in de zin van artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). In dit artikel wordt verwezen naar bijlage 1 bij de NRC. Op deze bijlage zijn manieren van  reclame maken opgenomen die onder alle omstandigheden misleidend zijn. In punt 18 van deze bijlage staat dat het in een reclame beweren dat een wedstrijd wordt georganiseerd of prijzen worden uitgeloofd, zonder de aangekondigde prijzen of een redelijk alternatief daadwerkelijk toe te kennen misleidend is. Deze situatie doet zich hier voor. Handelen in strijd met artikel 8.5 van de NRC is onder alle omstandigheden misleidend en daardoor oneerlijk en in strijd met artikel 7 van de NRC. De voorzitter beslist daarom als volgt.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter oordeelt de reclame in strijd met artikel van de 7 Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.  

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken