De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial van waarin onder meer wordt gezegd: “Maak jij je ook zorgen over de stijgende prijs van jouw eten? Stem op 15 maart voor eerlijk en betaalbaar eten uit Nederland. Ga naar de kieswijzer op geefboerentoekomst.nl.”
Samenvatting van de klacht
De reclame “suggereert dat er een causale relatie is tussen de inflatiecrisis en de maatschappelijke discussie omtrent de positie van boeren in Nederland.” Klager acht dit misleidend, omdat deze onderwerpen volgens hem niets met elkaar te maken hebben. De inflatie van voedselprijzen wordt vooral veroorzaakt door de stijgende kosten van diervoer, transport en energie. Daarnaast zijn de vragen in de geadverteerde kieswijzer sturend en subjectief.
Het oordeel van de voorzitter
In de radiocommercial wordt de luisteraar aangespoord om een bepaalde kieswijzer te raadplegen. Dat daarbij wordt verwezen naar de stijgende prijs van voedsel, brengt niet mee dat de uiting om die reden in strijd met de Nederlandse Reclame Code is. Van misleiding kan geen sprake zijn, nu de uiting niet het economische gedrag van de gemiddelde consument kan verstoren. De uiting spoort immers slechts aan de genoemde kieswijzer te raadplegen indien men zich zorgen maakt “over de stijgende prijs van jouw eten”. In hoeverre men vervolgens door de kieswijzer juist wordt geïnformeerd, onttrekt zich aan het oordeel van de voorzitter. Het behoort immers niet tot de taak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie om een kieswijzer inhoudelijk te toetsen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.