a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Nutsvoorzieningen

Status:

Dossiernr:

2023/00637

Datum:

06-02-2024

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Vertrouwen in reclame

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclame-uiting op de website van Energiedirect.nl. Op de homepage van de website staat (voor zover voor de klacht relevant) het volgende:

      “Nu tijdelijk Black Friday deals.

      Voordeel voor iedereen.

      v Tijdelijk hoge korting op energie.

      v Voor nieuwe én trouwe klanten.

      v Direct afsluitbaar.”

 

Samenvatting van de klacht

In de reclame wordt door adverteerder een hoge korting aangeboden “voor iedereen”. Daaronder staat dat dit geldt “voor nieuwe én trouwe klanten”. Klager is een bestaande klant, maar kwam niet in aanmerking voor de korting, omdat zijn huidige contract nog liep. Uit de reclame blijkt niet dat de korting alleen geldt voor bestaande klanten van wie de lopende overeenkomst kan worden verlengd. Volgens klager is de reclame-uiting dan ook misleidend.

 

Samenvatting van het verweer

De kortingsactie geldt voor zowel nieuwe klanten als bestaande klanten van adverteerder. Voor bestaande klanten geldt dit voor wie het gelet op de looptijd van hun huidige leveringsovereenkomst met Energiedirect mogelijk was om te verlengen dan wel een nieuwe leveringsovereenkomst te sluiten. Het is namelijk niet mogelijk om bestaande contracten open te breken. De klant heeft er dan al bewust voor gekozen om gebruik te maken van een bepaald aanbod voor een vaste periode. Dat er vervolgens een ander of beter aanbod beschikbaar komt, doet daar niet aan af.

Het onderscheid tussen een aanbod voor nieuwe klanten en bestaande klanten wordt ook duidelijk vermeld bij ieder aanbod op de website van adverteerder door de tekst “Ben je al klant? Check hier je deal!”. Als bestaande klanten op deze link klikken, komen ze uit op de zogeheten “verlengpagina”, waar ze kunnen doorklikken naar de persoonlijke online omgeving. Hier staat, afhankelijk van de looptijd van de huidige overeenkomst van de klant, dan een verlengaanbod klaar. Bestaande klanten bij wie het contract op korte termijn afloopt, kunnen hier gebruik van maken.

Bestaande klanten waarbij de leveringsovereenkomst met Energiedirect niet binnen een bepaalde periode afloopt, krijgen niet automatisch een verlengaanbod, zoals in het geval van klager. Klanten worden hier vooraf tijdig, duidelijk en transparant over geïnformeerd tijdens het aanmeldproces. Van misleiding is dan ook geen sprake, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de voorzitter

1) De klacht heeft betrekking op een kortingsactie voor de levering van elektriciteit en/of gas. In de bestreden uiting staat dat er Black Friday Deals zijn voor “iedereen”, zowel “voor nieuwe én trouwe klanten”. Gebleken is dat deze kortingsactie niet geldt voor de situatie waarin bestaande klanten hun overeenkomst nog niet konden verlengen, gelet op de looptijd van hun huidige overeenkomst bij Energiedirect.

2) In de uiting op de website van Energiedirect wordt zonder enig voorbehoud gezegd dat er “voordeel voor iedereen” is. Dat de kortingsactie niet geldt voor bestaande klanten waarvan de bestaande leveringsovereenkomst nog niet kan worden verlengd, blijkt pas als de zogenaamde verlengpagina wordt bezocht. Nu de uiting door de woorden “voordeel voor iedereen” en “Voor nieuwe én trouwe klanten” de indruk wekt dat het aanbod absoluut is, zal de consument erop vertrouwen dat hij, ongeacht zijn contractuele situatie, een voordeel zal krijgen door gebruik te maken van een “Black Friday Deal” van adverteerder. Dat de kortingsactie alleen in bepaalde situaties voor bestaande klanten geldt, ontdekt men pas door op de uiting te klikken en bepaalde gegevens in te vullen. De voorzitter oordeelt dat dit in strijd is met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Door op absolute wijze ook aan “trouwe klanten” een voordeel te beloven dat slechts in specifiek gevallen bestaat, zonder dat dit uit de uiting zelf blijkt, ondermijnt adverteerder het vertrouwen in reclame.  

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 5 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken