De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.paerly.nl voor zover op de pagina waarop de ‘Eyepulse’ wordt aangeprezen (https://paerly.nl/products/eyepulse?variant=45444927095074) onder meer wordt gezegd:
“90 dagen geld-terug of resultaatgarantie
Ga de uitdaging aan zonder risico en ontdek de kracht van Eyepulse. Onze producten geven je gegarandeerd de gewenste resultaten in 21 dagen of minder, of je krijgt je geld terug! Met onze 90 dagen garantie kun je ons product risicoloos uitproberen en alle voordelen ontdekken.”
Samenvatting van de klacht
Klaagster heeft de Eyepulse gekocht. In de reclame staat herhaaldelijk dat men zonder risico het product mag uitproberen en dat, als men niet tevreden is, adverteerder het geld teruggeeft. Klaagster was niet tevreden over het product maar krijgt haar geld niet terug omdat zij kleefpads heeft gebruikt. Klaagster vindt de reclame misleidend omdat daarin duidelijk staat dat men het product zonder risico kan uitproberen op grond van een niet-goed-geld-terug garantie.
Samenvatting van het verweer
Het retourbeleid van adverteerder is ontworpen met het oog op de gezondheid en veiligheid van klanten. Het retourneren van bepaalde onderdelen is beperkt om hygiënische redenen. Dit is vastgelegd in het retourbeleid van adverteerder.
Het oordeel van de voorzitter
De reclame-uiting vermeldt uitdrukkelijk dat het gaat om een “90 dagen geld-terug of resultaatgarantie” en dat men gedurende deze termijn het product zonder risico mag uitproberen. Dit betreft een verbintenis van adverteerder inzake de tevredenheid van de consument over het gekochte product, te weten de verbintenis om het gekochte goed terug te nemen wanneer de consument niet tevreden is. Adverteerder biedt daarmee aan de consument een commerciële garantie die zij dient na te komen (vgl. HvJ 28 september 2023, ECLI:EU:C:2023:710). In dit geval weigert adverteerder om uitvoering te geven aan de garantie om redenen die, zoals de voorzitter constateert, niet direct in de bestreden reclame-uiting zijn genoemd. Er wordt daardoor in de uiting een absolute garantie beloofd die door de gemiddelde consument ook zo zal worden opgevat. Nu adverteerder de garantie niet nakomt om redenen die niet direct in de bestreden reclame-uiting zijn vermeld, acht de voorzitter deze uiting in strijd met artikel 12 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), dat dient te worden gezien in samenhang met artikel 6A:BW. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met artikel 12 NRC.
De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.