De bestreden reclame-uiting
Het betreft de verpakking van het product “Always Ultra Day” waarop onder meer de woorden “Nouveau, “Nouvelles Ailettes”, “Nieuw” en “Nieuwe Vleugels” staan.
Samenvatting van de klacht
Met het woord ‘Nouveau’ op de voorkant van de verpakking, gebruikt de fabrikant een claim over een kenmerk van het product. Nu deze claim op de voorkant niet in het Nederlands of het Engels wordt toegelicht, zal de gemiddelde consument verwachten dat dit product in zijn geheel nieuw is. Uit de zijkant van de verpakking blijkt echter uit kleine letters dat de aanprijzing ‘Nieuw’ op de voorkant van de verpakking ziet op de ‘nieuwe vleugels’ die het product heeft. Deze uitleg staat niet direct bij de claim op de voorkant en zal de consument daardoor Nu ‘Nouveau’ op de voorkant van de verpakking niet verder verduidelijkt wordt, het product in min of meer hetzelfde ontwerp al jarenlang verkocht wordt en de claim slechts bij nadere inspectie van de verpakking blijkt te zien op een bescheiden aanpassing van één onderdeel van het product, is de claim ‘Nouveau’ misleidend ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het product. Hierdoor is de verpakking in strijd met artikel 8.2 dan wel artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Samenvatting van het verweer
Het product “Always Ultra Day” met vleugels met nieuwe eigenschappen werd geproduceerd van maart 2023 tot en met februari 2024. In Nederland is er geen aanbevolen of maximale wettelijke duur voor het gebruik van de claim ‘nieuw’ op verpakkingen. De toepasselijke regel is dat claims consumenten niet mogen misleiden (artikel 8.2 en 8.4 NRC). Zodoende moet er voor gezorgd worden dat de claim ‘Nieuw’ op de verpakking gedurende een redelijke periode na de marktintroductie gebruikt wordt, hetgeen hier het geval is. Verder is van belang dat het product enkele significante wijzigingen heeft ondergaan en dat de nieuwheidsclaim zich beperkt tot wat werkelijk nieuw is.
De voornoemde wijzigingen zien op de nieuwe, in elkaar grijpende asymmetrische vorm van de vleugels (zie bijlage 1). Deze zijn zo gemaakt dat deze passen bij verschillende soorten ondergoed. De prestaties van het product worden gewaarborgd doordat het product beter op zijn plaats blijft. Verder heeft de kleefstof een groter oppervlak gekregen (zie bijlage 2) en wordt er meer kleefstof gebruikt (gemeten in gram per vierkante meter, zie bijlage 2) voor een comfortabelere toepassing en om te vermijden dat de asymmetrische vleugels loskomen. Daarnaast is er een nieuwe formule ontwikkeld voor de kleefstof waardoor deze beter hecht aan verschillende soorten stoffen. Deze drie verbeteringen hebben invloed op essentiële kenmerken van het product, waardoor het product een aanzienlijk betere ervaring voor de consument biedt.
Voorts is de nieuwheidsclaim voor Nederlandse consumenten specifiek en beperkt. Op de voorzijde van de verpakking staat geen ‘New’, noch ‘Nieuw’ of ‘Neu’. Daarentegen staat op het etiket aan de voorzijde van de verpakking alleen het Franse woord ‘Nouveau’ met de goed zichtbare Franse uitleg ‘Nouvelles Aillettes’ (nieuwe vleugels). Nederlandse consumenten die geen Frans kunnen lezen, kunnen hierdoor niet misleid worden en degenen die wel Frans lezen, krijgen direct de juiste en volledige informatie van het front-label. Op de zijkant van de verpakking is wel in andere talen vermeld dat de nieuwheid ziet op de ‘Nieuwe Vleugels’. Er is zodoende geen sprake van verborgen informatie en de informatie op de verpakking is correct.
Ten slotte is het “Always Ultra Day” product in de jaren negentig geïntroduceerd en is het in 2023, zoals hierboven beschreven, aanzienlijk gewijzigd. Anders dan in de klacht wordt gesuggereerd, zal de consument dan ook niet verwachten dat “Always Ultra Day” een geheel nieuw product is.
Het oordeel van de voorzitter
1) De voorzitter begrijpt de klacht zo dat de mededeling ‘Nouveau’ op de verpakking van het product “Always Ultra Day” misleidend is, nu deze claim op de voorkant van de verpakking niet in het Nederlands of Engels verduidelijkt wordt en de consument hierdoor ten onrechte in de veronderstelling wordt gebracht dat het een geheel nieuw product betreft. Voor zover de claim ziet op een aanpassing aan het product, is deze aanpassing volgens klager te klein om het gebruik van een claim over de nieuwheid van het product te rechtvaardigen.
2) Vooropgesteld dient te worden dat het een gangbare handelspraktijk is om het woord ‘nieuw’ te gebruiken ter aanprijzing van een bestaand product dat een wijziging heeft ondergaan en hierdoor verbeterde prestaties en/of andere functies biedt ten opzichte van de voorgaande versie van ditzelfde product. In een dergelijk geval is van belang dat uit de uiting als geheel voldoende duidelijk blijkt dat de aanprijzing ‘nieuw’ ziet op deze wijziging, alsmede waaruit die bestaat zodat de gemiddelde consument zich een geïnformeerde mening kan vormen over de betekenis van deze wijziging voor het product als geheel.
3) In het onderhavige geval heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat de vleugels door hun functie een essentieel onderdeel vormen van het betreffende product en dat hieraan wijzigingen zijn aangebracht om die functie te verbeteren zodat het nieuwe product voordelen biedt voor de consument. Vervolgens dient beoordeeld te worden of voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk is dat de mededeling ‘Nouveau’ op de verpakking ziet op de voornoemde wijziging. Hierbij dient te worden uitgegaan van de totale uiting en de context waarin bedoelde mededeling wordt gedaan. Dit leidt tot de volgende constateringen. Op de voorzijde van de verpakking zijn, naast de mededeling ‘Nouveau’, ook de woorden ‘Nouvelles Ailettes’, een afbeelding van het product opgenomen en in een kleiner lettertype de woorden ‘ailettes’ en ‘wings’. Van de gemiddelde consument kan worden verwacht dat deze kennis neemt van de gehele verpakking, in dit geval om te zien waarom het product als ‘Nouveau’ wordt aangeprezen, ervan uitgaande dat de gemiddelde consument wel de betekenis van dit woord kent maar niet de betekenis van het woord Ailettes’. In dat geval zal de gemiddelde consument zien dat het gaat om “Nieuwe Vleugels”. Dit blijkt ook uit de toelichting elders op de verpakking. Deze toelichting staat op één van de zijkanten van de verpakking. Alhoewel deze toelichting is opgenomen te midden van andere tekst, springt deze door het gebruik van een groter lettertype voldoende in het oog. Hierdoor blijkt voor de consument uit de verpakking in zijn geheel – ook voor diegene die de Franse taal niet machtig zijn – voldoende duidelijk waar de aanprijzing ‘Nouveau’ op de voorkant van de verpakking op ziet, te weten op de vleugels. Daarbij kan “Nieuwe Vleugels” worden beschouwd als een synoniem van vernieuwde vleugels, waarvan in feite sprake is. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.