a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Status:

Dossiernr:

2018/00722

Datum:

07-11-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Zwarte lijst (misleiding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een banner op de website van adverteerder, waarin staat (voor zover relevant voor de klacht):
“ACTIE: DENKSPORT TROLLEY

Een tweejarig abonnement met 

10% KORTING

bestel nu”.

Links in de banner staat, omcirkeld:
“+ GRATIS

TROLLEY

T.W.V. € 21,95”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager vindt de uiting misleidend, omdat de trolley volgens hem niet gratis is. Men kan kiezen voor een abonnement (26 edities) voor € 67,35, of voor een abonnement van 26 edities met Denksport trolley voor € 86,60. In feite betaalt men dan € 19,25 voor de trolley, aldus klager.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De tekst van de banner is duidelijk. De klant is vrij om te kiezen: hetzij voor een hogere korting, hetzij voor een lagere korting met daarbij de trolley.

De banner is na twee dagen door adverteerder verwijderd.

 

Het oordeel van de Commissie

Door de vermelding “Gratis trolley t.w.v. € 21,95” wordt onmiskenbaar de indruk gewekt dat men de trolley cadeau krijgt wanneer men een tweejarig abonnement afsluit. Klager betwist dat de trolley “gratis” is. De Commissie overweegt als volgt.  

Een abonnement op 26 edities van Denksport kost € 67,35. Een abonnement van eveneens 26 edities mét de trolley kost € 86,80. Hieruit volgt dat de trolley niet “gratis” is. Immers, indien de trolley “gratis” zou zijn, dan zou het abonnement van 26 edities mét de trolley ook € 67,35 moeten kosten. Reeds om die reden is de uiting in strijd met artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en punt 19 van de bij dit artikel behorende bijlage 1. Op grond van het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken