De bestreden reclame-uiting
Het betreft een YouTube video van LEGO waarin het LEGO product ‘NINJAGO’ wordt aangeprezen. De video begint met een kind van ongeveer 12 jaar dat met een van de voertuigen uit deze LEGO-lijn speelt. Vervolgens is in de video te zien hoe de LEGO-figuren (Ninja’s en ‘boeven’) een onderling gevecht leveren waarin ook een (LEGO-)draak en LEGO-voertuigen te zien zijn. In de video wordt niet gesproken, wel is er (vecht)geluid bij het gevecht. Aan het einde van de video staan de figuren uit de NINJAGO-lijn op een rij en wordt een verpakking met NINJAGO LEGO getoond. Op de getoonde verpakking is de leeftijdsindicatie “9-14 jaar” zichtbaar.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klaagster maakt bezwaar tegen de uiting omdat deze getoond wordt in het programma ‘Bing’, wat een programma voor peuters en kleuters is. In de reclame van NINJAGO is te zien hoe wezens in “oorlog” op elkaar schieten. Klaagster vindt deze reclame ongeschikt voor de peuters en kleuters die naar ‘Bing’ kijken.
Het oordeel van de voorzitter
Klaagster maakt bezwaar tegen de uiting omdat deze volgens haar niet in een programma voor peuters dient te worden uitgezonden. In de uiting is te zien en te horen hoe LEGO-poppetjes met elkaar vechten, waarbij ook een (LEGO-)draak te zien is. De voorzitter begrijpt dat deze beelden voor peuters en kleuters spannend kunnen zijn, maar acht de getoonde beelden niet van dien aard, dat deze voor jonge kijkers ontoelaatbaar zijn.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.