Samenvatting van de klacht
Klager heeft van afzender Ticketmaster een e-mail ontvangen. In de footer van de e-mail staat dat er niet op de e-mail geantwoord wordt. Als er wel op de e-mail wordt gereageerd, dan leidt dit tot de melding:
“Je hebt gereageerd op een mail die wij verzonden hebben vanaf een account van waaruit alleen berichten verstuurd worden. Wij zullen jouw reactie dan ook niet ontvangen.”
Als wordt geklikt op de link in de e-mail “heb je vragen, dan kan je ze hier aan ons stellen (…)”, dan staan daar geen contactgegevens. Deze link kwalificeert niet als een directe link naar contactgegevens. De adresgegevens van afzender staan in de ontvangen e-mail, maar daarin staat niet een telefoonnummer en dit staat ook niet op de gelinkte pagina.
Samenvatting van het verweer
Afzender heeft geconstateerd dat de footer in de e-mail verwees naar een algemene pagina, waar een directe link naar de contactgegevens staat. Afzender betreurt dat dit als vervelend is ervaren en heeft de link aangepast, zodat direct wordt uitgekomen op de contactpagina.
Het oordeel van de voorzitter
1) De klacht ziet op het ontbreken van een werkend reply-adres en dat afzender niet gemakkelijk en effectief bereikbaar is, omdat moest worden doorgeklikt naar een aparte pagina van de website, waar niet de juiste contactgegevens bleken te staan. Afzender heeft aangegeven de link naar de contactpagina te hebben aangepast.
2) De Code reclame via e-mail bepaalt dat de bestandseigenaar in e-mails een werkend antwoordadres moet opnemen, waarop respons kan worden ontvangen (art. 2.3). Ook is in deze Code bepaald dat afzender ervoor zorg dient te dragen dat hij/zij gemakkelijk en effectief bereikbaar is voor de geadresseerde van de e-mail en ieder geval diens naam, adres en contactgegevens dient op te nemen (art. 2.2). Uit eerdere uitspraken van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie volgt dat onder contactgegevens (ook) een telefoonnummer moet worden verstaan.
3) Aan de bovengenoemde twee bepalingen van de Code reclame via e-mail is in dit geval door afzender niet voldaan. Er ontbrak een werkend antwoordadres in de e-mail en ook het telefoonnummer ontbrak.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande heeft afzender gehandeld in strijd met artikel 2.2 en 2.3 van de Code reclame via e-mail. De voorzitter beveelt afzender aan om niet meer in strijd met deze artikelen reclame via e-mail te verzenden.