De bestreden reclame-uiting
Het betreft een billboardposter van Kunsthal Rotterdam waarop een op aapmensen lijkend ouder echtpaar is te zien dat elkaar omhelst.
Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door
Klager vindt de reclame-uiting vunzig, aanstootgevend en een schending van de goede zeden in de openbare ruimte. Hij omschrijft de figuren op de billboardposter als “naakte gedrochten”.
Het oordeel van de voorzitter
Bij de beantwoording van de vraag of de bestreden reclame-uiting in strijd is met de goede smaak of het fatsoen, zoals kennelijk met de klacht is bedoeld, stelt de voorzitter van de Reclame Code Commissie zich terughoudend op. Dit is het gevolg van de vrijheid van meningsuiting van adverteerder en het feit dat het om een norm gaat waarvan de invulling afhankelijk is van persoonlijke waarderingen en opvattingen. Met inachtneming hiervan oordeelt de voorzitter dat de reclame-uiting toelaatbaar is. Dit geldt ook indien deze langs de openbare weg is te zien. Van een schokkende uiting is geen sprake. De uiting toont slechts een kunstwerk dat blijkbaar in de Kunsthal is te zien. Dat de afgebeelde personages bloot zijn, maakt de uiting niet ontoelaatbaar. Overigens valt hun naaktheid door hun vacht nauwelijks op. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.