De bestreden reclame-uiting
Het betreft een huis-aan-huis bezorgde folder van Roodehaan over ‘Live concerten’, die bij klager in de brievenbus is gedeponeerd.
De klacht
Klager heeft, ondanks een NEE/JA-sticker op zijn brievenbus, ongeadresseerde reclame ontvangen. Klager heeft hierover zijn beklag gedaan bij afzender, maar geen reactie ontvangen.
Het verweer
Afzender geeft aan dat een nieuwe medewerker per ongeluk de folder in de brievenbus heeft gedaan, omdat de instructie van afzender hierover niet voldoende duidelijk was. Afzender biedt excuses aan en geeft aan dat zij er zorg voor zal dragen dat dit in de toekomst niet meer zal gebeuren.
Het oordeel van de voorzitter
1. In het onderhavige geval staat niet ter discussie dat de van afzender afkomstige folder is gedeponeerd in de brievenbus van klager, die is voorzien van een NEE/JA-sticker. Het betreft, naar de voorzitter aanneemt, een sticker als vermeld in bijlage 1 bij de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR). Met deze sticker wordt duidelijk kenbaar gemaakt dat de bewoner geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wenst te ontvangen.
2. Nu desondanks het bewuste drukwerk in de brievenbus van klager is gedeponeerd, is artikel 3.1 van de Code VOR overtreden. Ingevolge dit artikel dienen afzenders en verspreiders ieder voor zich en in gezamenlijk overleg alle maatregelen en voorzieningen te treffen die noodzakelijk zijn teneinde de respectering van de op bijlage 1 bij de Code VOR vermelde stickers te bereiken en voor de verdere uitvoering en naleving van de Code VOR.
3. Aangezien afzender heeft gesteld er zorg voor te dragen herhaling in de toekomst te voorkomen, ziet de voorzitter aanleiding te beslissen dat de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te verspreiden zal worden gedaan voor zover nog nodig.
4. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing
Op grond van het voorgaande heeft afzender gehandeld in strijd met het bepaalde in artikel 3.1 Code VOR. De voorzitter beveelt afzender, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te verspreiden.