a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Status:

Dossiernr:

2024/00154

Datum:

07-05-2024

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie in het weekblad “De Geulbode” van 6 maart 2024. In deze reclame-uiting staat voor zover relevant het volgende:

“Nieuwe wasbox techniek

Met super schuimlans

Nu ook contactloos betalen

Scan de QR-code en kom in maart gratis wassen (hiernaast wordt met een pijl verwijzen naar de QR-code)”

Hieronder staat het adres van de wasbox met de website https://visserscarwashacties.nl/wasbox

 

Samenvatting van de klacht inclusief de repliek

Als men de QR-code scant om van het aanbod van gratis wassen gebruik maken, komt men terecht op een webpagina waarop je “gratis eerste 2 minuten op onze vernieuwde wasbox” kunt claimen. Dit is later aangepast naar “gratis eerste 4 minuten”. Het gaat omgerekend (op basis van 2 minuten gratis) om een korting van ongeveer €1,50 en dus geen gratis wasbeurt. De advertentie is dan ook misleidend.

 

Samenvatting van het verweer

Het betreft een actie ter promotie van een nieuwe doe-het-zelf auto wasbox in Meerssen. Hiervoor kon iedereen geheel gratis 2 minuten autowassen krijgen. Deze actie is de week erna verhoogd naar 4 minuten. Het is volgens verweerder geen korting of een combi-aankoop verplichting maar is gewoon gratis.

 

Het oordeel van de voorzitter

1) In de bestreden uiting wordt zonder enig voorbehoud “gratis wassen” aangeboden. Dit aanbod impliceert dat men kosteloos zijn auto kan wassen bij de betreffende wasbox en zal door de gemiddelde consument ook op deze manier geïnterpreteerd worden. Om van dit aanbod gebruik te kunnen maken moet men de QR-code scannen, waarna men terecht komt op de website van adverteerder. Op de betreffende webpagina kan vervolgens “gratis eerste 2 minuten op onze vernieuwde wasbox” geclaimd worden hetgeen later is aangepast naar 4 minuten. De voorzitter begrijpt uit de klacht dat men daarmee geen volledige wasbeurt heeft. In feite is sprake van een actie waarbij men slechts voor een deel van de wasbeurt hoeft te betalen. Zodoende is er geen sprake van “gratis wassen” in de zin dat men zonder kosten zijn/haar auto kan wassen, maar gaat het feitelijk om een kortingsactie op een wasbeurt. Men zal namelijk moeten betalen voor de overige duur van deze wasbeurt. Het feit dat de “gratis wassen” actie ziet op enkel de eerste minuten en niet op een volledige wasbeurt is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Deze informatie moet in de reclame-uiting (de advertentie in het weekblad) zelf staan om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet ten aanzien van de inhoud van de actie. Dat is in de bestreden uiting niet het geval.

2) Op grond van het voorgaande is sprake van het niet verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken