a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2018/00723

Datum:

05-11-2018

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aanprijzing van een reis naar het ‘Lopesan Baobab Resort Maspalomas, Gran Canaria’ op de website www.prijsvrij.nl. Bij vertrek op 5 december 2018, voor een 7-daagse reis, staat in een prijskolom de prijs vermeld van € 583,-.

Daaronder staat:

“Dusseldorf-Int  > Las Palmas           € 991

Logies & ontbijt                                  Nu geselecteerd

 

Eindhoven  > Las Palmas                 ± € 620

Logies & ontbijt                                  check prijs >

 

Dusseldorf- Int  > Las Palmas           ± € 669

Logies & ontbijt                                  check prijs >”.

 

Rechts op de pagina staat (voor zover van belang voor de klacht):
“Jouw reis                              prijs p.p. 991,- “.

 

De klacht

Klager maakt bezwaar tegen de uiting om de volgende reden. Wanneer hij op de website aangeeft dat hij met 1 persoon naar het Lopesan Baobab Resort wil, wordt er een tabel met prijzen weergegeven. Bij het aanklikken van de gewenste vertrekdatum moet er vervolgens een luchthaven geselecteerd worden. Daar staat de prijs die in de tabel wordt genomen. Wanneer men echter de luchthaven heeft gekozen, worden de prijzen volgens klager consequent € 300 à € 400 hoger. Klager heeft op verschillende vertrekdata gezocht, maar het is hem niet gelukt om de reis te boeken voor de in de tabel aangeboden prijs. 

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.
De prijzen op de website moeten gezien worden als “vanafprijzen”, aldus adverteerder. Het is afhankelijk van de reisaanbieder wanneer de prijzen ingeladen worden. Wanneer de klant een bepaalde vertrekdatum en reisduur selecteert, wordt de prijzentabel ingeladen. Er wordt op de website aangegeven dat de prijs nog gecontroleerd wordt aan de hand van een laatste “prijscheck”. Na het invoeren van de gewenste gegevens worden de prijzen gecontroleerd en indien nodig aangepast. Dit gebeurt in de laatste prijscheck, waardoor de klant nog ruim voor het definitief boeken van de reis de definitieve prijs weet. De prijzen zijn na de check accuraat. Adverteerder heeft een voorbeeld overgelegd, waar de daadwerkelijke prijs van de reis na de check goedkoper uitvalt dan de prijs in de tabel.

 

Het oordeel van de voorzitter

Op de pagina waar het resort wordt aangeprezen staat bij de vertrekdatum 5 december 2018 en reisduur 7 dagen een prijs van € 583,- vermeld. De prijs van € 583 wordt op deze pagina kennelijk eerst nog vermeld achter de luchthaven Dusseldorf. Wanneer men deze luchthaven selecteert door erop te klikken, blijkt de prijs te veranderen van € 583,- naar € 991,-.

Adverteerder verklaart dit prijsverschil – kort gezegd – als volgt: de prijzen in de tabel moeten worden gezien als ‘vanafprijzen’, en op de website staat duidelijk vermeld dat er nog een prijscheck (bij de reisaanbieder) volgt (waardoor de daadwerkelijke prijs hoger of lager dan de prijs in de tabel kan uitvallen).

Dit verweer kan niet slagen. Bij de prijzen in de tabel is geen enkel voorbehoud opgenomen. De gemiddelde consument zal daarom verwachten dat hij of zij de betreffende reis zonder meer kan boeken voor € 583,- en er niet op bedacht zijn dat de prijs na het selecteren van de luchthaven (waar eerst de prijs van € 583,- achter vermeld staat) hoger kan uitvallen dan de prijs in de tabel. Om die reden acht de Commissie de uiting te absoluut gesteld en in strijd met artikel IV onder 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014, waarin is bepaald dat aanbieders van reisdiensten in een uitnodiging tot aankoop correcte en duidelijke prijzen moeten hanteren. 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met IV onder 1 RR. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken