De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website van Booking.com, voor zover daarop de accommodatie “Executive King Room” wordt aangeboden met (voor zover voor de klacht relevant) de volgende tekst:
“Breakfast included in the price
Lunch GBP50
Dinner GBP65.”
Samenvatting van de klacht (vertaald uit het Engels)
In de uiting staat dat de hotelboeking inclusief ontbijt, lunch en diner supplement is. Het hotel heeft vervolgens aan klager laten weten dat ze deze deal niet aanbieden. Booking.com heeft hierna aan klager bevestigd dat de boeking inclusief een maaltijd is, maar alleen ontbijt. Volgens klager blijkt dit niet uit de uiting.
Samenvatting van het verweer (vertaald uit het Engels)
De informatie op de website van Booking.com is gebaseerd op de informatie die accommodaties verstrekken. De accommodaties zijn hiervoor verantwoordelijk. Verweerder controleert die informatie niet. Wel neemt zij maatregelen als bepaalde informatie onjuist blijkt te zijn. Dit staat ook aangegeven in de algemene voorwaarden, die moeten worden geaccepteerd tijdens het boekingsproces op haar platform.
Booking.com heeft naar aanleiding van de klacht contact opgenomen met de accommodatie. De informatie is correct. De hotelkamer wordt aangeboden met “breakfast included” en daarbij worden de toeslagen voor optionele lunch of diner vermeld. Lunch en diner kunnen niet direct worden geboekt via Booking.com. De prijs bij Booking.com is inclusief de hotelkamer en ontbijt.
Het oordeel van de voorzitter
1. Voor zover Booking.com stelt dat zij niet verantwoordelijk is voor de informatie die accommodaties verschaffen, verwijst de voorzitter naar eerdere beslissingen waarin over soortgelijke verweren van Booking.com is geoordeeld. Het feit dat de op de website van Booking.com opgenomen informatie gebaseerd is op de door de betrokken accommodatie zelf verstrekte gegevens, ontslaat Booking.com niet van de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de informatie op haar website correct is. Over de klacht zelf oordeelt de voorzitter als volgt.
2. Volgens klager blijkt niet uit de uiting dat alleen ontbijt is inbegrepen bij de betreffende hotelboeking en niet lunch en diner. Deze klacht slaagt niet. In de bestreden uiting staat duidelijk aangegeven dat ontbijt is inbegrepen in de prijs. Hieronder worden lunch en diner afzonderlijk benoemd met daarachter direct een prijs. De gemiddelde consument zal hierdoor begrijpen dat lunch en diner niet bij de prijs van de boeking zelf zijn inbegrepen, maar optioneel kunnen worden bijgeboekt tegen betaling van de genoemde bedragen. De uiting wekt verder ook niet de suggestie dat lunch en diner wel bij de prijs van de accommodatie zouden zijn inbegrepen. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.