a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2024/00196

Datum:

21-05-2024

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de volgende reclame-uiting op de website van Bromo, waarin (voor zover voor de klacht relevant) het volgende staat:

“v Onbeperkt theoriecursus (Klassikaal en online)

v Online oefenexamens

v 4 praktijklessen

v Inclusief theorie & praktijkexamen

v Slagingsgarantie voor de theorie

v Gebruik Scooter + Scooterhelm

v Inclusief CBR theorie-examen van € 48,-

v Snelste CBR theorie + praktijk examen

v We plannen je praktijk vooruit in

v Betaal in 2 termijnen

v €100,- korting voor je auto theoriecursus”.

 

Samenvatting van de klacht

Adverteerder biedt een slagingsgarantie aan voor het theorie-examen voor een scooterrijbewijs. Er wordt alleen nergens duidelijk aangegeven wat dit precies betekent. Toen klager het product afnam, had zij begrepen dat de garantie inhoudt dat het herexamen voor het scooterbewijs wordt betaald. Zij heeft het pakket aangeschaft voor haar zoon. Zij dacht dat hij moeite zou hebben met het theorie-examen. Klager was bereid om wat meer te betalen, omdat zij dacht dat herexamens inbegrepen in de prijs waren. Ergens op de website staat wel dat de slagingsgarantie inhoudt dat de lessen te volgen zijn tot iemand uiteindelijk slaagt. Dat vindt klager echter vanzelfsprekend en dat valt niet aan te merken als een slagingsgarantie. 

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder heeft een screenshot meegestuurd, waaruit blijkt wat de slagingsgarantie inhoudt. Bij de FAQ’s staat als antwoord op de vraag ‘Wat is jullie slagingsgarantie?’: ‘De eerste keer toch niet geslaagd? Je mag onze theoriecursus gewoon gratis opnieuw volgen. Je betaalt alleen de kosten voor het nieuwe CBR-examen dat we voor je aanvragen’.

Verder licht adverteerder toe dat bij het theoriepakket een gebruiker onbeperkt toegang krijgt tot de theoriecursus en dat in de prijs één theorie-examen inbegrepen is. De theoriecursus blijft geldig ongeacht of iemand zakt. Het theorie-examen kost 48 euro bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Het is volgens adverteerder niet realistisch om te denken dat voor 159 euro onbeperkt theorie-examens kunnen worden afgenomen. Dat staat ook nergens zo vermeld op de website.

 

Het oordeel van de voorzitter

Op de website staat dat adverteerder een slagingsgarantie biedt voor het theorie-examen voor een scooterrijbewijs. Door deze mededeling wordt de suggestie gewekt dat adverteerder garandeert dat het theorie-examen succesvol wordt afgelegd voor de geadverteerde prijs van 159 euro. Er kunnen zich echter omstandigheden voordoen, die buiten (of binnen) de invloedssfeer van adverteerder liggen, waardoor het theorie-examen niet wordt gehaald. Te denken valt aan een cursist die niet oplet of het examen onverwacht onvoldoende maakt. Een slagingsgarantie is daarom te absoluut gesteld. Dat geeft adverteerder in feite ook toe door op de zogenaamde FAQ-pagina aan te geven dat voor een eventueel herexamen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen moet worden bijbetaald. Dat wordt echter niet vermeld op de pagina waar de slagingsgarantie wordt genoemd. De consument zal deze informatie dienen te zoeken op de FAQ-pagina van de website van adverteerder. De voorzitter acht dit een te indirecte wijze van informatie verstrekken. De informatie over het moeten betalen van nieuwe herexamens had direct bij het aanbod dienen te staan om misverstanden bij de consument te voorkomen. Nu de consument door de mededeling ‘slagingsgarantie voor de theorie’ niet zal verwachten dat hij moet bijbetalen voor het herexamen, gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie voor wat betreft de voordelen van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken