De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Remia waarin is te zien hoe een fotoshoot van fotomodellen wordt gemaakt. Aan het einde van de commercial eet een fotomodel een zak patat en doet daar fritessaus van Remia over. Vervolgens zegt zij, voor zover hier van belang: “Er zit geeneens suiker in”. Hierna verschijnt een fles Remia fritessaus in beeld met op het etiket de tekst: “No sugar” en daarnaast onder meer de tekst “0% suiker”. In de tag-on bij de televisiecommercial is te zien hoe het etiket van een fles wordt verwijderd waarna de fles in een afvalbak wordt gegooid. Hierbij wordt zegt de voice-over onder meer: “Nu in 100% recyclebare petfles. Wel even ritsen om te kunnen recyclen.” Hierbij verschijnt de volgende tekst in beeld: “100% recyclebaar”.
Samenvatting van de klacht
In de televisiecommercial wordt gemeld dat de fritessaus van Remia 0% suiker bevat. In fritessaus zit echter normaal gesproken sowieso geen suiker. Daarna wordt gezegd dat de fles 100% recyclebaar is. Alles is echter recyclebaar. Adverteerder impliceert met het voorgaande dat ze een gezond en duurzaam product levert. Dit is niet waar en daarom misleidend.
Samenvatting van het verweer
De televisiecommercial is bedoeld om consumenten te informeren dat adverteerder een nieuwe fritessaus heeft. Deze is suikervrij. Bestaande fritessauzen in de markt bevatten wel degelijk suiker. De reclame is ook bedoeld om consumenten te informeren dat de fles nu recyclebaar is. De fles wordt voortaan van transparant recyclebaar PET-plastic gemaakt. Hiervoor werd de fles van niet-recyclebaar PP-plastic gemaakt. In tegenstelling tot wat klager beweert, is niet alles recyclebaar. Als afval niet wordt hergebruikt, belandt het in de verbrandingsoven. Met de nieuwe fles is recyclen wel mogelijk en belandt de verpakking niet in de verbrandingsoven, omdat de verpakkingselementen van elkaar gescheiden kunnen worden voor een optimaal recycleproces.
Het oordeel van de voorzitter
1) Klager maakt in de eerste plaats bezwaar tegen de televisiecommercial. omdat volgens hem in fritessaus “normaal gesproken sowieso geen suiker” zit. Adverteerder heeft dit betwist. Deze betwisting treft doel. Uit informatie van het Voedingscentrum blijkt dat fritessaus gemiddeld 1,4 gram suiker per eetlepel (20 gram) fritessaus bevat. Nu het product van adverteerder suikervrij is, verschilt haar fritessaus op dit punt van standaard fritessauzen en is het niet misleidend om op dit onderscheidende kenmerk te wijzen. Daarbij gaat de voorzitter ervan uit dat adverteerder voldoet aan de eisen voor het gebruik van deze voedingsclaim, nu het tegendeel niet is gesteld of gebleken.
2) De claim dat de fles “100% recyclebaar” is, is een milieuclaim in de zin van de Milieu Reclame Code (MRC). De uiting dient derhalve te voldoen aan de MRC. Daarbij is van belang dat op grond van artikel 2 MRC milieuclaims geen mededelingen of suggesties mogen bevatten waardoor de consument misleid kan worden over milieuaspecten van het aangeprezen product. Adverteerder heeft toegelicht dat de milieuclaim betrekking heeft op een fles die nu wordt gemaakt van een gewijzigd verpakkingsmateriaal dat, in tegenstelling tot voorheen, volledig recyclebaar is. Daarbij wordt duidelijk gemaakt dat de claim specifiek ziet op de fles als zodanig en dat eerst het etiket van de fles moet worden verwijderd voordat deze wordt gerecycled. Te zien is immers hoe dit etiket wordt verwijderd voordat de fles in een afvalbak wordt gedan, waarbij de voice-over zegt: “Wel even ritsen om te kunnen recyclen”. Daarmee is voldaan aan artikel 4 MRC, dat duidelijk dient te worden gemaakt op welk onderdeel de milieuclaim ziet. Nu de klacht ook in zoverre niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.