De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting van Wijnvoordeel in ‘BN de Stem’ op 17 november 2022 waarin, voor zover hier van belang, staat:
“Black Friday Deal
1 fles Barolo gratis!
Nog nooit eerder vertoond
52,49 per kist
San Tanaro Albarossa (5 flessen)
San Tanaro Barolo (1 fles)
in luxe wijnkist”
De klacht
De bestreden uiting is in strijd met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (hierna ook: RvA). In de uiting, die betrekking heeft op een Black Friday Deal, wordt het woord ‘gratis’ gebruikt in een met extra grote letters weergegeven zin: “1 fles Barolo gratis!”
In de uiting wordt duidelijk een fles alcoholhoudende drank gratis aangeboden aan particulieren.
Het verweer
Volgens adverteerder is het evident dat de aangeboden fles Barolo wijn alleen wordt verstrekt bij aankoop en betaling van de andere (5) flessen in de kist.
Daarmee is deze uiting niet anders dan gangbare acties, zoals ‘5+1’of ‘ontvang X bij aankoop Y’ en door andere aanbieders gebruikte uitingen. Aangezien de ‘gratis fles’ een ondeelbaar onderdeel is van de kist, is er volgens adverteerder voor de klant overduidelijk geen sprake van het gratis verstrekken van alcoholhoudende dranken. Daarom is niet in strijd gehandeld met de geest of grenzen van de code, aldus adverteerder.
Het oordeel van de Commissie
Beoordeeld moet worden of de bestreden uiting door de mededeling “1 fles Barolo gratis!” in strijd is met artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (hierna ook RvA). De Commissie overweegt hierover als volgt.
In artikel 20 van de RvA staat:
“Behoudens bij proeverijen in slijterijen of sampling tijdens horecapromoties is reclame waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche of met actieve medewerking van een lid van de branche gratis aan particulieren wordt aangeboden niet toegestaan.”
De bestreden uiting kan niet anders worden begrepen dan dat men een ‘gratis’ fles wijn krijgt bij aankoop van de gehele “luxe wijnkist”. Hierdoor doet zich een situatie voor die in strijd is met artikel 20 RVA. Blijkens de toelichting bij dit artikel is het in communicatie immers niet toegestaan om het woord ‘gratis’ of synoniemen daarvan (zoals ‘cadeau’ of ‘traktatie’) in combinatie met (reclame voor) alcoholhoudende dranken te gebruiken. Dat de uiting, zoals adverteerder stelt, lijkt op acties, zoals ‘5+1’of ‘ontvang X bij aankoop Y’, en dat de ‘gratis’ fles een ondeelbaar onderdeel is van de kist, doet daar niet aan af. Dit alles kan immers niet het gebruik van het woord ‘gratis’ voor alcoholhoudende drank rechtvaardigen. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 20 RvA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.