Samenvatting van de klacht
De brievenbus van klager is voorzien van een Nee/Nee-sticker. Desondanks ontving klager op 8 februari 2023 de onderhavige reclamefolder van New York Pizza in zijn brievenbus. Het is niet de eerste keer dat klager ongevraagd een dergelijke folder van afzender ontvangt, dit is ook al gebeurd op 25 september 2022, 4 oktober 2022 en 24 januari 2023. Klager heeft afzender op 25 september 2022 en 4 oktober 2022 hier ook direct over gemaild. Afzender heeft alleen op 25 september 2022 gereageerd en aangegeven uit te zullen zoeken tot welke vestiging dit adres behoort, waarna zij de verspreider erop zal aanspreken. Dit heeft geen resultaat opgeleverd, aldus klager.
Samenvatting van de reactie van afzender
New York Pizza is een franchiseorganisatie en de folders worden verspreid door ondernemers die lokaal een New York Pizza vestiging hebben. Op basis van de klacht heeft afzender meteen de ondernemer uit het betreffende gebied aangesproken. Deze ondernemer heeft aangegeven dat de folders per ongeluk verkeerd zijn verspreid door een medewerker die niet goed begreep wat de ‘nee-nee’ sticker betekende. Dit is nu duidelijk gemaakt en de ondernemer zal hier beter op toezien om te voorkomen dat dit in de toekomst weer kan gebeuren. Ook zal afzender de regels nog eens duidelijk communiceren aan de andere ondernemers.
Het oordeel van de voorzitter
1. Afzender heeft niet weersproken dat de bestreden reclamefolder in klagers brievenbus is gedeponeerd. Deze folder moet worden aangemerkt als ongeadresseerd reclamedrukwerk, als bedoeld in artikel 1.1 van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR). Afzender heeft evenmin weersproken dat klagers brievenbus op het moment van bezorgen van de folder voorzien was van een zogenoemde Nee/Nee-sticker. De voorzitter neemt aan dat dit een sticker als bedoeld in bijlage 1 bij de Code VOR betreft.
2. Gelet op het voorgaande heeft afzender artikel 3.1 Code VOR overtreden. Daarin is bepaald dat afzenders en verspreiders ieder voor zich en in gezamenlijk overleg alle maatregelen en voorzieningen moeten treffen die noodzakelijk zijn teneinde de respectering van de in voornoemde bijlage 1 vermelde stickers te bereiken.
3. Nu afzender heeft gesteld maatregelen te hebben genomen teneinde herhaling te voorkomen, ziet de voorzitter aanleiding te beslissen dat de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te verspreiden zal worden gedaan voor zover nog nodig.
4. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
Afzender heeft gehandeld in strijd met artikel 3.1 Code VOR. De voorzitter beveelt afzender, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze ongeadresseerd reclamedrukwerk te (doen) verspreiden.