De bestreden reclame-uiting
Het betreft de verpakking van “Blue Band Roombeter”. Onder de naam van het product staat: “100% natuurlijke ingrediënten, 100% plantaardig”.
Samenvatting van de klacht
De verpakking is misleidend. Door de goudkleur en het gebruikte lettertype wekt de verpakking de indruk dat het om het originele product Blue Band roomboter gaat. In werkelijkheid betreft het een “nepproduct”, bestaande uit plantaardige margarine. Het valt niet op dat er “roombeter” staat en dat het een vegan product betreft. Een product dat niet uit zuiver roomboter bestaat, mag niet als ‘roomboter’ worden geadverteerd. Ook is de aanduiding ‘room’ voorbehouden aan zuivelproducten en dus geen juiste benaming voor een plantaardige margarine. Klager zou graag een verplichting zien dat supermarkten een apart schap inruimen voor vegan producten, gescheiden van de zuivelproducten.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter begrijpt de klacht zo dat uit de verpakking onvoldoende blijkt dat het product geen roomboter betreft. Deze klacht slaagt niet. In de naam “Roombeter” valt de eerste e op door een afwijkende kleur, lettertype en lettergrootte. Verder staat direct onder de naam “100% plantaardig”. Uit dit alles blijkt voldoende duidelijk dat het geen roomboter betreft, maar een plantaardig product.
De voorzitter kan niet oordelen over de vraag of dit product, ter onderscheiding van ‘echte roomboter’, door supermarkten beter in een apart schap kan worden geplaatst.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.