De bestreden reclame-uiting
Het betreft de verpakking van het product “Iglo Green Cuisine 12x vegetarische vissticks” voor zover hier in roodgekleurde letters tegen een gele achtergrond het woord “Nieuw” in de rechterbovenhoek van de verpakking staat.
Samenvatting van de klacht
Met het woord ‘Nieuw’ op de verpakking van het product “Iglo Green Cuisine 12x vegetarische vissticks” doet de fabrikant een claim over een kenmerk van dit product die verder niet wordt toegelicht. De gemiddelde consument zal daarom verwachten dat dit product in zijn geheel nieuw is, althans dat het niet een product is dat al langer bestaat en op de markt is. Adverteerder verkoopt het betreffende product echter al sinds oktober 2021 in Nederland, ter onderbouwing waarvan klager correspondentie met de klantenservice van adverteerder heeft overlegd (zie producties B en C). Gelet op de duur dat het product al op de markt is, is het geen (geheel) nieuw product meer en nu een verdere duiding over het woord ‘Nieuw’ op de verpakking ontbreekt, is claim “Nieuw” op de verpakking misleidend en is deze in strijd met artikel 8.2 dan wel artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Samenvatting van het verweer
Allereerst dient opgemerkt te worden dat het in de voedingsindustrie gangbaar is om de eerste 6 tot 12 maanden na de introductie van een nieuw product een zogeheten ‘nieuw’-flash te gebruiken. Nu het betreffende product een minimale houdbaarheid van 18 maanden heeft, is het aannemelijk is dat consumenten tot 30 maanden na introductie de verpakking met daarop de ‘nieuw’-flash in het schap kunnen vinden.
In dit specifieke geval gaat het om een product dat in augustus 2020 is geïntroduceerd en door onder andere de covid-19-pandemie pas op een later tijdstip bij diverse retailers in de verkoop is gegaan. Het product bleek helaas niet populair en is inmiddels uit het assortiment gehaald. De laatste productierun was in augustus 2023. Door de uitdagingen die de pandemie met zich meebracht en de hierop volgende inflatiedruk is besloten om tijdens deze laatste productierun de resterende voorraad verpakkingen te gebruiken. Hierdoor heeft de ‘nieuw’-flash langer op de verpakking gestaan dan gebruikelijk is.
Verder bestrijdt adverteerder de stelling van klager dat consumenten in dit geval misleid zijn door het te lange gebruik van de ‘nieuw’-flash. Er is namelijk niet aangetoond dat de ‘nieuw’-flash op de verpakking belangrijke informatie is die de gemiddelde consument ertoe zou aangezet hebben om te besluiten tot de transactie over te gaan, die hij anders niet zou hebben genomen. In het bijzonder is het onwaarschijnlijk dat de ‘nieuw’-flash er op zichzelf ervoor heeft gezorgd dat de gemiddelde consument het betreffende product aanschaft. De gemiddelde consument zal bij zijn aankoopbeslissing de voornaamste kenmerken van het product in ogenschouw nemen om te bepalen of men het product graag wilt proberen.
Het oordeel van de voorzitter
1) De klacht heeft betrekking op de mededeling ‘Nieuw’ op de verpakking van het product “Iglo Green Cuisine 12x vegetarische vissticks”. De claim dat het product nieuw is, is volgens klager misleidend nu deze mededeling al sinds oktober 2021 op de verpakking staat en verder niet verduidelijkt wordt waar de aanprijzing ‘Nieuw’ op ziet.
2) Niet in geding is dat ten tijde van de introductie in augustus 2020 het product was aan te merken als een geheel nieuw product. Zodoende kon het product zonder verdere duiding destijds als ‘nieuw’ aangeprezen worden. Gelet op deze introductiedatum kan het product inmiddels echter niet langer als nieuw beschouwd worden. Een tijdsverloop van ruim drie jaar na de introductie dient daartoe te lang te worden geacht en is niet in overeenstemming met hetgeen de gemiddelde consument zal verwachten. Ook indien rekening wordt gehouden met het feit dat ‘nieuw’ ook in de beleving van de gemiddelde consument niet aan een strikte termijn is gebonden, kan inmiddels niet meer worden volgehouden dat sprake is van een nieuw op de markt geïntroduceerd product. Voor zover het product nu nog te koop is met de aanduiding ‘nieuw’, wekt de uiting daardoor een onjuiste indruk. Aan een adverteerder dient weliswaar de ruimte te worden gegeven om een product dat nieuw is als zodanig aan te prijzen, maar het behoort tevens tot de verantwoordelijkheid van de adverteerder om dit gebruik tijdig te staken. Voor wat betreft dit laatste zijn geen harde regels te geven, maar de voorzitter acht het acceptabel om in beginsel uit te gaan van één jaar gedurende welke een nieuw product kan worden aangeprezen met ‘nieuw’ op de verpakking. Een kortere termijn zal gelden indien aannemelijk is dat de gemiddelde consument binnen dat jaar het product niet meer als ‘nieuw’ zal beschouwen. Een langere termijn zal gelden indien de adverteerder aannemelijk maakt dat de gemiddelde consument ook na één het product nog als ‘nieuw’ zal zien. In dit geval zijn geen omstandigheden gesteld of gebleken om het gebruik van de aanduiding ‘nieuw’ op de verpakking voor een termijn van drie jaar te rechtvaardigen. Hierdoor bevat de bestreden uiting onjuiste informatie.
3) Gelet op het verweer dient beoordeeld te worden of de gemiddelde consument door de voornoemde onjuiste informatie in de bestreden uiting ertoe gebracht wordt of zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Hierbij dient vooropgesteld te worden dat het begrip ‘besluit over een transactie’ ruim moet worden uitgelegd en dat, anders dan adverteerder betoogd, niet noodzakelijk is dat vast komt te staan dat de consument daadwerkelijk op grond van de betreffende onjuiste informatie een bepaald besluit over een transactie heeft genomen. De mogelijkheid dat de gemiddelde consument op grond van de onjuiste informatie er toe besluit het product aan te schaffen, is voldoende om te kunnen spreken van een besluit over een transactie.
4) De mededeling ‘Nieuw’ op een verpakking heeft als doel de consument erop te attenderen dat het product geheel nieuw is of dusdanig gewijzigd is, dat deze als een nieuw product gezien kan worden. Het feit dat een product ‘nieuw’ is wordt met deze mededeling dan ook specifiek aangeprezen als een voornaam kenmerk van het product. Door op een dergelijke wijze het product aan te prijzen heeft deze vermelding duidelijk als doel de consument te motiveren het product aan te schaffen en uit te proberen. Zodoende kan het gebruik van het woord ‘nieuw’ op een verpakking van invloed zijn op het besluit van de gemiddelde consument om het product aan te schaffen.
5) Het bovenstaande voert tot de slotsom dat in de uiting onjuiste informatie wordt verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. De gemiddelde consument kan hierdoor ertoe gebracht worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Gelet op de mededeling van adverteerder dat het betreffende product in augustus 2023 uit productie is genomen, zodat verwacht mag worden dat het op korte termijn niet meer te koop zal zijn, zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC.