De bestreden reclame-uiting
Het betreft de verpakking van het product “Lassie Poké Bowl Rijst” waarop onder meer in roodgekleurde letters tegen een gele achtergrond het woord “Nieuw” in de linkerbovenhoek staat.
Samenvatting van de klacht
Met het woord ‘nieuw’ op de verpakking doet de fabrikant een claim over een kenmerk van het product die verder niet wordt toegelicht. De gemiddelde consument zal daarom verwachten dat “Lassie Poké Bowl Rijst” een geheel nieuw product is. Het product wordt echter al sinds januari 2021 verkocht. Van een (geheel) nieuw product is dus geen sprake meer. Bij gebrek aan verdere duiding op de verpakking, is claim ‘nieuw’ misleidend ten aanzien van een van de voornaamste kenmerken van het product en is de verpakking in strijd met artikel 8.2 dan wel artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Samenvatting van het verweer
Door bevoorradingsproblemen als gevolg van de COVID-19 pandemie is in het verleden besloten hogere verpakkingsvoorraden aan te houden en deze voorraden eerst op te maken alvorens over te stappen op het nieuwe design. De laatste productie van de verpakking met de vermelding ‘nieuw’ heeft plaatsgevonden op 5 maart 2024. Het product in de nieuwe verpakking met een ‘ten minste houdbaar tot’ datum van mei 2026 is uitgeleverd aan de klanten van adverteerder en zal geleidelijk uitstromen naar supermarkt. Adverteerder kan echter geen exacte datum geven waarop deze gewijzigde verpakking in alle supermarkten te zien zal zijn. Wel is inmiddels online en op de websites van retailers enkel nog de afbeelding van de nieuwe verpakking vindbaar.
Het oordeel van de voorzitter
1) De klacht heeft betrekking op de mededeling ‘Nieuw’ op de verpakking van het product “Lassie Poké Bowl Rijst”. Deze mededeling is volgens klager misleidend nu deze geruime tijd na introductie van het product nog steeds op de verpakking staat en omdat niet verduidelijkt wordt waar ‘Nieuw’ op ziet.
2) In het onderhavige geval is onweersproken dat het product “Lassie Poké Bowl Rijst” sinds april 2021 op de markt is en dat vanaf deze introductiedatum tot aan de laatste productierun van februari 2024 het product op verpakking als ‘nieuw’ is aangeprezen. Niet in geding is dat ten tijde van de introductie van het product, het product was aan te merken als een geheel nieuw product. Zodoende kon het product destijds zonder verdere duiding als ‘nieuw’ aangeprezen worden. Gelet op de voornoemde introductiedatum kan het product naar oordeel van de voorzitter inmiddels echter niet langer als ‘nieuw’ beschouwd worden. Een tijdsverloop van ruim drie jaar na de introductie dient daartoe te lang te worden geacht en niet in overeenstemming met hetgeen de gemiddelde consument zal verwachten. Ook indien rekening wordt gehouden met het feit dat ‘nieuw’ ook in de beleving van de gemiddelde consument niet aan een strikte termijn is gebonden, kan inmiddels niet meer worden volgehouden dat sprake is van een nieuw op de markt geïntroduceerd product. Voor zover het product nu nog te koop is met de aanduiding ‘nieuw’, wekt de uiting daardoor een onjuiste indruk .Dit maakt dat de bestreden reclame-uiting onjuiste informatie bevat over de voornaamste kenmerken van het product in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
3) De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat zij op 5 maart 2024 de verpakking met het woord ‘nieuw’ heeft vervangen door een verpakking waarop dit woord ontbreekt. Dit is echter pas drie jaar na de introductie van het product gebeurd, terwijl het product nog steeds te koop is met de vermelding ‘nieuw’. Aan een adverteerder dient weliswaar de ruimte te worden gegeven om een product dat nieuw is als zodanig aan te prijzen, maar het behoort tevens tot de verantwoordelijkheid van de adverteerder om dit gebruik tijdig te staken. Voor wat betreft dit laatste zijn geen harde regels te geven, maar de voorzitter acht het acceptabel om in beginsel uit te gaan van één jaar gedurende welke een nieuw product kan worden aangeprezen met ‘nieuw’ op de verpakking. Een kortere termijn zal gelden indien aannemelijk is dat de gemiddelde consument binnen dat jaar het product niet meer als ‘nieuw’ zal beschouwen. Een langere termijn zal gelden indien de adverteerder aannemelijk maakt dat de gemiddelde consument ook na één het product nog als ‘nieuw’ zal zien. In dit geval zijn geen omstandigheden gesteld of gebleken om van een andere termijn dan één jaar uit te gaan. Adverteerder heeft tot slot meegedeeld dat de verpakking is aangepast, maar niet dat zij in het vervolg eerder de verpakking zal aanpassen indien een product als ‘nieuw’ wordt aangeprezen. De voorzitter ziet onder deze omstandigheden geen aanleiding om gebruik te maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, en beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.