a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2024/00147/A

Datum:

29-05-2024

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radiocommercial van McDonald’s waarin het volgende te horen is:
“Wist je dat de Franse Frietjes van McDonald’s worden gemaakt van de allerlekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem. En aan die aardappelen wordt verder helemaal niets toegevoegd. Nouja, een snufje zout. En door jou een beetje Fritessaus, een Milk Shake en een heerlijke burger. Ook dat doet McDonald’s.”

 

Samenvatting van de klacht

In de radiocommercial wordt beweerd dat er in de Franse Frietjes niets wordt toegevoegd aan de aardappelen, behalve een snufje zout. Op de website van McDonald’s staan echter meer ingrediënten. Dit is volgens klager misleidend.

 

Samenvatting van het verweer

McDonald’s begrijpt de klacht zo dat zij volgens klager de volledige lijst van ingrediënten had moeten opnemen in de reclame-uiting. In het Handboek Etikettering van levensmiddelen van de NVWA is expliciet opgenomen dat bij reclame voor voorverpakte levensmiddelen het niet verplicht is om in een reclame-uiting de volledige ingrediëntenlijst te publiceren. Dit geldt ook voor niet-voorverpakte levensmiddelen, waaronder de betreffende Franse Frietjes.

Volledigheidshalve publiceert McDonald’s de ingrediënten en voedingswaarden op haar website om transparant te zijn over de inhoud en samenstelling van haar producten. De gemiddelde consument zal bovendien begrijpen dat friet gemaakt wordt van aardappelen en dat in het bereidingsproces frituurolie wordt gebruikt, dat uit meerdere ingrediënten kan bestaan. Door het niet vermelden van alle ingrediënten in de reclame-uiting wordt de gemiddelde consument niet misleid.

 

Het oordeel van de Commissie

1. De klacht is gericht tegen een radiocommercial waarin wordt gezegd dat “de Franse Frietjes van McDonald’s worden gemaakt van de allerlekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem. En aan die aardappelen wordt verder helemaal niets toegevoegd. Nouja, een snufje zout.” Blijkens de ingrediëntenlijst op de website van McDonald’s bevatten de Franse Frietjes de volgende ingrediënten: “Aardappelen, niet-gehydrogeneerde plantaardige olie (high oleic zonnebloemolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, high oleic koolzaadolie), (stabilisator) dinatriumdifosfaat, dextrose. Onze Franse Frietjes worden gezouten met JOZO zout: puur zout met jodium (Zout (NaCl), jodium, antiklontermiddelen (E504, E535)).”
De klacht kan zo worden opgevat dat volgens klager is gehandeld in strijd met het verbod misleidende voedselinformatie te geven over de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 7 lid 1 sub a Verordening (EU) nr. 1169/2011. Ingevolge deze bepaling mag voedselinformatie niet misleidend zijn ten aanzien van de kenmerken van het levensmiddel, zoals de aard, identiteit, eigenschappen, samenstelling, hoeveelheid, houdbaarheid, land van oorsprong of plaats van herkomst en wijze van vervaardiging of productie. Uitgaande hiervan oordeelt de Commissie als volgt.

2. In de bestreden uiting wordt zonder enig voorbehoud gesteld dat de Franse Frietjes van McDonald’s worden gemaakt van aardappelen en dat daar verder “helemaal niets” aan wordt toegevoegd behalve een snufje zout. De gemiddelde consument zal deze informatie opvatten als een expliciete claim over de samenstelling van het product, in die zin dat het product als voordeel heeft dat het alleen bestaat uit aardappelen en een klein beetje zout. Door deze uitdrukkelijke claim zal de gemiddelde consument niet verwachten dat de Franse Frietjes ook nog andere ingrediënten bevatten zoals dinatriumdifosfaat en dextrose. Door het absolute karakter van de reclame-uiting wordt hierin een dermate onjuiste indruk gewekt over de samenstelling van het product dat de Commissie van oordeel is dat de bestreden uiting niet in overeenstemming is met de eis dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn ten aanzien van (onder meer) de samenstelling. Dit impliceert dat de uiting in strijd is met artikel 7 lid 1 aanhef en onder a Verordening nr. 1169/2011, waardoor is gehandeld in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

3. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de Commissie

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken