a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2024/00173

Datum:

21-05-2024

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende uitingen rondom de gebaksvitrine van een winkel van HEMA:

  1. Een bordje dat bovenop de vitrine staat, hierop is een tompouce met een roze bovenkant  afgebeeld met de tekst “tompouce 3+1 gratis”,
  2. Een geplakte sticker op het glas van de vitrine waarop staat: “tompouce 3+1 gratis”.

 

De klacht

Op de vitrine in de winkel van HEMA, waarin tompoucen liggen, was een etiket geplakt met “3+1 gratis”. Bij de aankoop van 8 tompoucen kreeg klager echter niets gratis, omdat het om een ander type tompouce zou gaan, de zogenaamde “paastompouce”. Dit onderscheid blijkt echter niet uit de reclame-uitingen.

 

Het verweer

Rondom Pasen (van 26 maart t/m 1 april 2024) verkoopt HEMA tijdelijk ook een variatie op haar klassieke tompouce, een luxe paastompouce met een uniek design en twee lagen romige banketvulling voor €1,80 per stuk. De klassieke HEMA-tompouce bestaat daarentegen uit één laag romige banketvulling en wordt aangeboden voor €0,95 per stuk. Van 25 maart t/m 7 april 2024 had HEMA een 3+1 actie op haar klassieke tompouce.

Uiting 1 is van groot formaat en duidelijk in het zicht van de klant op de gebakscounter geplaatst. Hierop is duidelijk alleen de klassieke HEMA-tompouce afgebeeld. Ter ondersteuning daarvan is kleiner promotiemateriaal (uiting 2) in de gebaksvitrine ter hoogte van het specifieke product, de klassieke HEMA-tompouce, aangebracht. Vermoedelijk was in het geval van klager de klassieke tompouce uitverkocht en is uiting 2 daardoor verkeerd geïnterpreteerd door klager.

Door het afbeelden van alleen de klassieke HEMA-tompouce bij de actie, mocht de klant niet veronderstellen dat ook de luxere paastompouce onder de actie zou vallen. Desondanks heeft HEMA besloten om vanaf heden ter verduidelijking een prijsvoorbeeld op te nemen in de uitingen.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. In de bestreden reclame-uitingen wordt de actie “tompouce 3+1 gratis” aangeprezen. Deze actie blijkt niet van toepassing op alle tompoucen, zoals klager heeft ervaren, maar geldt kennelijk alleen voor de “klassieke HEMA-tompouce”.  

2. Uit een reclame-uiting moet duidelijk blijken wat het aanbod inhoudt, om te voorkomen dat de gemiddelde consument op het verkeerde been wordt gezet. Aan deze voorwaarde is in de bestreden uitingen niet voldaan. In de uitingen staat zonder enig voorbehoud “tompouce 3+1 gratis”. Nu uit de bestreden uitingen niet blijkt dat de actie alleen van toepassing is op een bepaald type tompouce, namelijk de “klassieke” tompouce, wordt de gemiddelde consument naar het oordeel van de voorzitter onvoldoende geïnformeerd. Daaraan doet niet af dat in uiting 1 de klassieke HEMA-tompouce zou zijn afgebeeld. Deze enkele afbeelding is onvoldoende om de consument erop te attenderen dat niet alle tompoucen uit de gebaksvitrine onder de actie vallen, dit geldt te meer nu de algemene benaming “tompouce” in de uitingen doet vermoeden dat de actie op alle tompoucen ziet. De gemiddelde consument zal er daardoor niet zonder meer op bedacht zijn dat er verschillende varianten tompoucen zijn die mogelijk uitgezonderd zijn van de actie.

3. Dat de actie niet van toepassing is op alle tompoucen, betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu de gemiddelde consument door het ontbreken van deze essentiële informatie in de bestreden uitingen ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Hierdoor zijn de reclame-uitingen oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter heeft kennis genomen van de mededeling van adverteerder dat zij reeds heeft besloten om een aanpassing van toekomstige uitingen in gang te zetten en ziet daarin aanleiding een aanbeveling te doen voor zover nog nodig. De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder voor zover nog nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken