De bestreden reclame-uiting
Het betreft de reclamefolder van Lidl waarin (voor zover voor de klacht relevant) het volgende staat:
“Alle Favorina paaseitjes voor een Lidl prijs!
Alle combinaties mogelijk
Alle Favorina paaseitjes
van 200-250 g
Gevuld of massief: beide in diverse varianten”.
Hiernaast staat in een rood vak met witte letters: “2+2 gratis” met verticaal daarnaast de tekst “ma 11 t/m zo 17 mrt”. Hierboven is een gele rand te zien met een prijs van “€7,96″ doorgestreept en daarnaast een prijs van “€3,98”. Op het rode vak is een blauw met geel logo te zien met daarin de tekst “Lidl Plus”.
Samenvatting van de klacht en nadere toelichting
In de reclamefolder staat de actie 2+2 gratis op paaseitjes. Klager kreeg in de Lidl echter geen korting op de paaseitjes, omdat hij de Lidl plus app niet had. In de reclamefolder staat alleen een klein logo van de Lidl Plus app, maar hier staat nergens vermeld dat de actie alleen geldt bij gebruik van de Lidl Plus app. Als een korting alleen geldt bij gebruik van een app, dan moet dit worden aangegeven en niet achter een logo worden
Het verweer
Met de mobiele Lidl Plus app kan iedereen profiteren van diverse extra aanbiedingen door het scannen van de digitale klantenkaart. Dit is een bekend concept. Lidl adverteert in verschillende reclame-uitingen, waaronder haar wekelijkse reclamefolder, met exclusieve kortingen die enkel beschikbaar worden gesteld aan gebruikers van de Lidl Plus app. Deze exclusieve advertenties zijn te herkennen aan het logo van de Lidl Plus app dat bij de actie staat afgebeeld.
Ook in de bestreden reclamefolder staat het logo van de Lidl Plus app herkenbaar en duidelijk afgebeeld bij de actieprijs. Hieruit volgt duidelijk dat het gaat om een aanbieding waarvoor de digitale klantenkaart gescand dient te worden. Het Lidl Plus logo ontbreekt namelijk bij reguliere aanbiedingen. In elke reclamefolder staat bovendien een informatiebalk waarin naast adresgegevens ook het volgende staat: “De Lidl Plus-aanbiedingen zijn alleen geldig na het scannen van de digitale Lidl Plus klantenkaart in de Lidl Plus-App aan de kassa in een filiaal van Lidl in Nederland.” Ook in de winkel is duidelijk zichtbaar dat er verschil is tussen de speciale Lidl Plus-aanbiedingen en reguliere aanbiedingen. Lidl legt diverse printscreens over ter onderbouwing hiervan. Van misleiding is geen sprake.
Het oordeel van de voorzitter
1. Kern van de klacht is dat uit de bestreden reclamefolder onvoldoende duidelijk blijkt dat het downloaden van de ‘Lidl Plus App’ vereist is om gebruik te kunnen maken van de aangeprezen actie “2+2 gratis” op de betreffende paaseitjes bij Lidl.
2. In de bestreden reclamefolder staat “2+2 gratis” in een rood vlak met daarboven een doorgestreepte prijs en een (nieuwe) actieprijs in een geel vlak. Bij deze aanbieding is direct het logo van “Lidl Plus” afgebeeld, dat overkoepelend op de voorgrond is geplaatst van de voornoemde vlakken en daardoor in het oog springt. Hierdoor is voldoende duidelijk dat de aanbieding alleen geldt voor Lidl Plus. De gemiddelde consument zal daardoor begrijpen dat het om een aanbieding met een speciaal karakter gaat, in dit geval een actie waarvoor men over de Lidl Plus App dient te beschikken. De klacht kan derhalve niet slagen. Dit geldt te meer nu is gebleken dat van de aangeprezen actie “2+2 gratis” direct gebruik kan worden gemaakt met de gratis Lidl Plus App.
3. Gelet op het bovenstaande beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.