a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2024/00191

Datum:

03-06-2024

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Deze zal in het oordeel worden beschreven.

 

Samenvatting van de klacht

Op veel websites, waaronder bol.com, worden ‘PUUR’ producten aangeboden. In de klacht gaat het in het bijzonder om het product PUUR Glucosamine. Het gaat, anders dan men op grond van de aanduiding ‘PUUR’ zal veronderstellen, niet om een puur product maar om een merk dat ‘PUUR’ heet. Er zit van alles in het product en het is daarom zéker geen pure glucosamine. Volgens klager is sprake van een misleidende wijze van reclame maken. Als een product ‘puur’ wordt genoemd, moet het ook puur zijn.

 

Samenvatting van het verweer

De merknaam PUUR bestaat sinds 2000 en omvat zo’n 70 supplementen. De hiervoor gebruikte ingrediënten zijn van de hoogste zuiverheid. De PUUR serie heeft namen voor haar producten waarin de omschrijving van een hoofdingrediënt kan voorkomen. Omdat glucosamine als eigenschap heeft dat pure inname significant minder effectief is, heeft adverteerder natuurlijke ingrediënten toegevoegd. Dit doet geen afbreuk aan de zuivere samenstelling. Daarnaast verbetert dit de opname en maakt dit het product effectiever. Alle ingrediënten staan op de verpakking.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht is blijkens het klachtenformulier gericht tegen websites waarop het product PUUR Glucosamine wordt aangeboden. De voorzitter beschikt niet over een print van een website maar wel over een door klager overgelegde foto van de verpakking van het product. De voorzitter zal daarom bij de beoordeling uitgaan van de (foto van de) verpakking. Hieruit blijkt dat het om aanvullend diervoeder gaat van het merk ‘PUUR’. Dit merk is immers bovenaan de verpakking afgebeeld op een wijze die de gemiddelde consument zal herkennen als merkaanduiding, mede door het merkregistratiesymbool direct achter de merknaam (het ® symbool).

2)  Uit het voorgaande volgt dat de interpretatie van klager dat ‘PUUR’ ziet op de samenstelling van het product (in feite pure glucosamine) onjuist is. Duidelijk is immers dat ‘PUUR’ een merknaam is en niet is bedoeld als aanduiding van de samenstelling van het product. Overigens zou de omschrijving ‘puur glucosamine’ grammaticaal niet correct zijn, zodat ook hieruit volgt dat ‘PUUR niet de samenstelling van het product betreft. Voor zover er desondanks door het merk bepaalde verwachtingen over de samenstelling van het product worden gewekt, geldt dat deze samenstelling op de verpakking staat, zodat men direct kan constateren dat het om een product gaat dat niet alleen glucosamine maar ook andere stoffen bevat. Nu de klacht om deze redenen niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken