a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2024/00195

Datum:

02-05-2024

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclamefolder van Jumbo, van week 15 van 2024, waarin op de voorpagina de volgende mededelingen zijn opgenomen:
“Hallo 
We kunnen weer zakken
Blijvend verlaagd
in prijs
624 producten.”

Verderop in de folder staan de volgende mededelingen:
“We kunnen weer zakken
Blijvend verlaagd
in prijs
624 producten
We kunnen weer zakken,
dus dan doen we dat ook
Want bij Jumbo zetten wij ons iedere dag in voor lage prijzen. De afgelopen jaren werd de wereld geteisterd door inflatie en hogere prijzen voor grondstoffen en transport. Wij waren daardoor genoodzaakt de prijzen te verhogen. Nu de grondstofprijzen weer dalen en we ons transport en inkoopproces slimmer hebben gemaakt, kunnen de prijzen weer zakken. En dat doen we dan ook meteen. Zodat je elke dag euro’s goedkoper uit bent.”

 

De klacht

De slogan “Blijvend verlaagd in prijs” klopt niet. Dit zou namelijk betekenen dat de gecommuniceerde prijzen uit de folder altijd worden toegepast. Jumbo geeft echter in de folder ook aan dat de prijzen de afgelopen jaren omhoog zijn gegaan. De prijzen zijn dus nooit altijd hetzelfde. Zodra er weer iets misgaat, met bijvoorbeeld grondstoffen, zullen de prijzen weer omhoog gaan. Jumbo kan de slogan dus niet waarmaken. 

 

Het verweer

Het is gebruikelijk dat prijsverlagingen bij supermarkten een korte duur hebben, van één of enkele weken. De gemiddelde consument is hier dan ook aan gewend. De prijsverlagingen uit de bestreden folder zijn daarentegen voor een langere tijd verlaagd. De gemiddelde consument zal echter begrijpen dat prijzen eventueel op termijn weer verhoogd kunnen worden, of zelfs nog verder verlaagd. De consument begrijpt namelijk dat de verkoopprijzen afhankelijk zijn van wijzigende inkoopprijzen. Deze wijzigingen zijn afhankelijk van factoren waar Jumbo geen invloed op heeft, zoals grondstofprijzen, energieprijzen en oorlog. Dit wordt ook uitgelegd in de reclamefolder. Verkoopprijzen zullen dus inderdaad niet voor altijd vaststaan. Dit staat er niet aan in de weg dat Jumbo in dit geval wel van “blijvend verlaagd” kan spreken, omdat de periode van de prijsverlagingen gegarandeerd een lange periode is. Jumbo is van mening dat “blijvend verlaagd” niet betekent dat de nieuwe prijs vast blijft staan. De gemiddelde consument zal begrijpen dat de prijs voor een langere periode lager blijft dan het oude prijsniveau, van voor week 15 van 2024. De prijzen van de 624 producten zullen door Jumbo voor een langere periode, die een klant naar redelijkheid kan verwachten, worden vastgezet dan wel lager worden gehouden dan het oude prijsniveau. 

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Kern van de klacht is dat de stelling “Blijvend verlaagd in prijs” niet kan worden waargemaakt door Jumbo doordat de prijzen niet voor altijd hetzelfde zullen blijven. Volgens Jumbo geldt de gecommuniceerde prijsverlaging voor de 624 producten voor een langere tijd en mag daarom worden gesproken van “blijvend verlaagd”. De wijziging in inkoopprijzen (waar Jumbo geen invloed op heeft) zorgen er wel voor dat verkoopprijzen niet voor altijd vast kunnen staan. 

2. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument de mededeling “Blijvend verlaagd in prijs” niet in zo’n absolute zin opvatten dat de (verlaagde) prijzen voor de producten altijd hetzelfde zullen blijven en nooit meer in prijs zullen worden verhoogd. De gemiddelde consument kan immers bekend worden verondersteld met het feit dat verkoopprijzen in de supermarkt om verschillende redenen aan verandering onderhevig kunnen zijn. Het is dan ook niet aannemelijk dat de consument zal verwachten dat de verlaagde prijzen voor de producten bij Jumbo voor altijd zullen blijven gelden. Het is niet realistisch om te veronderstellen dat dit de bedoeling van Jumbo is geweest. De gemiddelde consument zal in plaats daarvan de bestreden mededeling zo opvatten dat Jumbo in de reclamefolder kenbaar wil maken dat het niet een tijdelijke actiekorting betreft, zoals vaak het geval is in een reclamefolder van een supermarkt voor een specifieke week, maar dat de standaard verkoopprijs van 624 producten blijvend wordt verlaagd. Nu niet is betwist dat voor deze producten de standaard verkoopprijs is verlaagd, is geen sprake van misleiding.

3. Gelet op het bovenstaande kan de klacht niet slagen.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken