De bestreden reclame-uiting
Het betreft de (weergave van) hotelbeoordelingen (reviews) op adverteerders website www.easytobook.com.
De klacht
Op adverteerders website worden de scores van hotelbeoordelingen positiever weergegeven dan zij in werkelijkheid zijn, omdat bij het invullen van een beoordeling blijkt dat de scores lopen van 5 tot 10 en niet, zoals verwacht mag worden, van 1 tot 10. Klager heeft voorts de indruk dat negatieve commentaren bij de beoordeling worden weggelaten.
Het verweer
Adverteerder is, na interne bespreking van de klacht, onlangs overgestapt op aan ander beoordelingssysteem, dat wereldwijd bekend staat om zijn objectiviteit. Adverteerder betreurt de klacht, maar meent dat dergelijke klachten nu niet meer kunnen voorkomen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
Adverteerder heeft niet weersproken dat de op haar website weergegeven hotelbeoordelingen een geflatteerd resultaat weergaven. Gelet hierop gaat de bestreden uiting gepaard met onduidelijke informatie ten aanzien van de voornaamste kenmerken van de aangeprezen hotels als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de voorzitter voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De voorzitter heeft er nota van genomen dat adverteerder het beoordelingssysteem op haar website inmiddels heeft aangepast.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het vorenstaande acht de voorzitter de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt – voor zover nodig – adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.