Omschrijving:Het betreft een persbericht van Baarsma Wine Group waarin onder meer het volgende staat: |
De klachtHet persbericht richt zich expliciet op zwangere vrouwen die “net als Maxima tijdig aan zichzelf moeten denken”. Nu in de uiting een link wordt gelegd tussen de zwangere Maxima en de consumptie van alcoholhoudende drank, is de uiting in strijd met artikel 9 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweerPrinses Maxima is als inspiratiebron voor de reclamecampagne gebruikt omdat zij een druk bestaan heeft en in Australië een rustdag nam. Het persbericht is gericht op vrouwen met een druk bestaan, althans vrouwen in het algemeen. Het is niet gericht op zwangere vrouwen en het moedigt hen niet aan om wijn te gaan drinken. |
|
Het oordeel van de Commissie In het onderhavige persbericht, dat afkomstig is van adverteerster, prijst zij haar wijn Leap of Faith aan. Gelet hierop dient het persbericht te worden aangemerkt als een reclame-uiting in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code. In de uiting richt adverteerster zich tot vrouwen, waaronder ook zwangere vrouwen, doch niet kan worden geoordeeld dat adverteerster zich in de uiting in het bijzonder richt op zwangere vrouwen. Gelet hierop acht de Commissie de uiting niet in strijd met artikel 9 van de RVA. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |