Omschrijving:Het betreft een raceauto waarop het “Rudolph”-logo staat en die op RTL7 is uitgezonden en de website www.rudolphracing.com waarop een afbeelding van deze raceauto staat. De uitingen zijn van Get Nosed B.V.. |
De klachtOp de raceauto die gebruikt is tijdens de Dutch Supercar Challenge staan het logo en de naam van de alcoholhoudende drank Rudolph Party Booster. Dit is in strijd met artikel 28 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Op de website, waarvan de merknaam van de alcoholhoudende drank ook deel uitmaakt van de domeinnaam, wordt niet de wettelijke leeftijdsgrens vermeld voor de aankoop van de alcoholhoudende drank, als voorgeschreven in artikel 25 lid 1 RVA. |
Het verweer De raceauto met het Rudolph-logo maakt geen reclame voor alcoholhoudende drank maar vestigt de aandacht op de autoraces. Het gemiddelde publiek zal de uiting opvatten als een aanprijzing van de betreffende autorace. Adverteerder verwijst hierbij naar de uitspraak inzake de Amstel Gold Race van het College van Beroep van 20 februari 2007 (dossier 1459/07.0011). De website www.rudolphracing.com bevat informatie over de autoraces en de foto van de raceauto zal adverteerder daarvan niet verwijderen. Adverteerder heeft een andere website (www.rudolph.cc) voor de aanprijzing van alcoholhoudende drank. |
De repliek De door klager aangehaalde uitspraak is hier niet relevant omdat in die zaak een wielrenner een shirt draagt waarop het logo staat van de Amstel Gold Race en niet van het biermerk. Op de raceauto staat het logo van de alcoholhoudende drank Rudolph Party Booster. |
De dupliek Tijdens racen in Nederland wordt de aanduiding “Rudolph” verwijderd of afgeplakt. De foto op de website is gemaakt tijdens een race in het buitenland. Adverteerder ontkent dat de foto’s op de website zijn gezet om reclame te maken voor het drankje.
|
Het oordeel van de Commissie Volgens artikel 28 RVA mag geen reclame voor alcoholhoudende drank worden gevoerd op onder meer vervoersmiddelen die bij het beoefenen van snelheidssporten worden gebruikt. Op de raceauto staat het Rudolph-logo – en niet het logo van de betreffende race – zodat sprake is van reclame voor alcoholhoudende drank die in strijd is met artikel 28 RVA. Dat adverteerder met de plaatsing van zijn logo beoogt de aandacht op de race te vestigen en niet op de drank(en) die hij verkoopt, en dat de foto niet is gemaakt tijden een race dan wel in het buitenland, doet aan dit oordeel niet af. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 25 lid 1 en 28 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 25.1 RvA artikel 28 RvA |