a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0002

Datum:

19-03-2008

Uitspraak:

openbare aanbeveling / ALERT

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een aanbieding van TUI Nederland NV h.o.d.n. Arke in de prijsbijlage Zomer Reisgids Zon en Strand Arke Reizen 2008. Op pagina 437 daarvan staat bovenaan onder andere: “Gekleurde prijzen zijn incl. aanbiedingen” en bij Hotel Ibiza Playa Zeezicht Figueretas staat onder andere: “De 3=2 korting is geldig van 7/5 tot 15/5”. Alle prijzen in mei voor dit hotel staan in oranje letters gedrukt.

Op pagina 2 van de prijsbijlage staat onder andere:
“(..) Als een korting over het accommodatiegedeelte van de reissom.
Deze staat vermeld als gekleurde prijs in de prijstabel. Wanneer u een 14=7 of 21=14 boekt, kan het zijn dat de reissom niet gelijk is aan de in deze prijsbijlage gepubliceerde 8-daagse of 15-daagse (..) reissom, vanwege bovengenoemde reden.
Indien de 22-daagse reissom niet gepubliceerd staat, dient u voor de juiste reissom van deze 21=14 aanbieding het reserveringsysteem te raadplegen (vraag uw reisbureau)”.

De klacht

Volgens de uiting zou een vakantie van drie weken naar Hotel Ibiza Playa Zeezicht Figueretas, met gebruikmaking van de 3=2 aanbieding, € 663,- kosten. Volgens het reisbureau kost de reis echter € 873,- omdat de prijs ad € 663,- in oranje is gedrukt. Deze prijs is al een aanbieding en daarop is de 3=2 korting niet van toepassing. Klager acht de uiting misleidend, aangezien in het vak van het betreffende hotel staat dat de 3=2 aanbieding geldig is van 7/5 tot 15/5, dus bijvoorbeeld bij vertrek op 11 mei.

In dossier 06.0308 heeft de Commissie een bijna identieke uiting van adverteerder misleidend geoordeeld.

Het verweer

Bij Hotel Ibiza Playa Zeezicht Figueretas wordt een korting gegeven over het accommodatiegedeelte van de reissom. Dit wordt als gekleurde prijs weergegeven in de prijstabel. De prijsbijlage begint op pagina 2 met een uitgebreide toelichting op de aanbiedingen. Onder het kopje “gratis nachten” wordt toegelicht dat indien sprake is van een korting over het accommodatiegedeelte van de reissom, het kan zijn dat de reissom niet gelijk is aan de in deze prijsbijlage gepubliceerde 8-daagse of 14-daagse (..) reissom, vanwege deze reden.

De repliek

De uiting is onduidelijk. Ook staat de werkelijke prijs niet in de prijslijst. Vroeger had adverteerder duidelijke prijslijsten. Klager heeft inmiddels geboekt bij een concurrent met duidelijke prijslijsten.

Het oordeel van de Commissie

Volgens artikel III onder 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen zijn aanbieders gehouden tot het hanteren van correcte en duidelijke prijzen. De Commissie is van oordeel dat hieraan niet voldaan is. Zij overweegt daartoe dat op pagina 437 van de prijsbijlage in het vak van (onder meer) het betreffende hotel staat dat de 3=2 korting geldig is van 7/5 tot 15/5. Alle prijzen naar dit hotel in mei staan in oranje cijfers gedrukt. In de toelichting op pagina 2 van de prijsbijlage staat dat de in kleur gedrukte prijzen aanbiedingen zijn waarop de 3=2 korting niet van toepassing is, maar waar bij het bewuste hotel in de uiting zo duidelijk staat dat de 3=2 korting geldig is van 7/5 tot 15/5 kan adverteerder daarop in casu niet met succes een beroep doen. Met de toelichting elders in de prijsbijlage, is niet voldaan aan het vereiste van correcte en duidelijke prijzen. De tekst van het voorbehoud op pagina 2 is naar het oordeel van de Commissie bovendien onduidelijk. Uit de mededeling dat het kan “zijn dat de reissom niet gelijk is aan de in deze prijsbijlage gepubliceerde 8-daagse of 14-daagse (..) reissom”, is niet duidelijk wanneer dit wel en niet het geval is.

Gelet op het voorgaande is de prijs in de uiting niet correct en duidelijk in de zin van genoemd
artikel.

Ingevolge artikel 8.2 aanhef en sub d (nieuw) is misleidend elke reclame die gepaard gaat met
informatie die voor de gemiddelde consument onduidelijk of dubbelzinnig is ten aanzien van de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel, en de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Nu de aangeboden 3=2 korting door de toelichting op pagina 2 zelfs geheel zou worden teruggenomen aangezien de prijzen voor het bewuste hotel in de periode van 7/5 tot 15/5 allemaal in oranje staan afgedrukt, is de uiting tevens misleidend. Misleidende reclame is oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Omdat de Commissie in dossier 06.0308 inzake een nagenoeg identieke uiting adverteerder er op heeft gewezen dat deze onvoldoende duidelijk en daardoor misleidend is en adverteerder hierop geen acht heeft geslagen, zal deze beslissing openbaar worden gemaakt.

De beslissing


Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel III onder 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen en artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).
Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en zal deze beslissing openbaar maken.


Regeling:

artikel III sub 1 RR

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken