Omschrijving: Het betreft een huis-aan-huis verspreide folder van Euromaster Bandenservice, waarin autobanden van verschillende typen en merken worden aangeboden.
|
De klacht
In de uiting worden autobanden voor vrij lage prijzen aangeboden. Niet is vermeld dat nog zeer veel bijkomende kosten in rekening worden gebracht, zoals balanceren, verwijderingsbijdrage, ventielen etc.. Daardoor is de prijs per band tenslotte heel veel hoger. Gelet hierop is de uiting in strijd met artikel 4 van de Code Brievenbusreclame (CBR).
|
Het verweer De bijkomende servicekosten (montage, balanceren, zink, verwijderingsbijdrage en tubeless ventielen) bedragen per band € 18,35. Aangeboden is om deze kosten te vergoeden. |
Het oordeel van de Commissie
In de uiting wordt de prijs van de verschillende banden vermeld en niet is gebleken dat de banden niet voor deze bedragen verkrijgbaar zijn. Echter de mededeling “Geen losse verkoop” begrijpt de Commissie aldus dat de banden alleen verkrijgbaar zijn als men ze ook door adverteerder laat monteren, met alle kosten van dien, zoals balanceren en ventielen. Nu dit niet uit de folder blijkt, acht de Commissie deze in strijd met artikel 4 CBR. |
De beslissing
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 4 Code Brievenbusreclame en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 4 CBR |