Omschrijving:Adverteerder lijkt in de folder een Ford Ka aan te bieden voor € 7.995,– inclusief extra’s, zoals kosten rijklaar maken, verwijderingsbijdrage, leges, kentekenkosten, metallic lak en drie jaar garantie. Volgens de verkoper gelden deze extra’s echter uitsluitend bij “Ford Options” (een financieringsaanbieding). Als men van het aanbod gebruik wil maken, ontvangt men een veel te lage inruilprijs voor de huidige auto. In de folder staat niet dat de actie niet geldt bij inruil van de huidige auto. |
De klacht Adverteerder lijkt in de folder een Ford Ka aan te bieden voor € 7.995,– inclusief extra’s, zoals kosten rijklaar maken, verwijderingsbijdrage, leges, kentekenkosten, metallic lak en drie jaar garantie. Volgens de verkoper gelden deze extra’s echter uitsluitend bij “Ford Options” (een financieringsaanbieding). Als men van het aanbod gebruik wil maken, ontvangt men een veel te lage inruilprijs voor de huidige auto. In de folder staat niet dat de actie niet geldt bij inruil van de huidige auto. |
Het verweer De advertentie is opgebouwd uit twee aanbiedingen. De eerste aanbieding is de Ford Ka voor een aankoopbedrag van € 7.995,–. Ten aanzien van deze aanbieding blijkt uit de voetnoot duidelijk dat deze zonder de door klaagster genoemde extra’s is. De andere aanbieding is de aankoop van de Ford Ka met financiering volgens Ford Options. Dit is een “all inclusive deal” waarbij de extra’s wél zijn inbegrepen. De totaalprijs van die aanbieding bedraagt € 9.025,–. De opmerking van klaagster met betrekking tot het inruilen van een auto is niet relevant, want inruil is bij beide aanbiedingen mogelijk. |
Het oordeel van de Commissie Blijkens het voorgaande heeft adverteerder geen duidelijke informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). De klacht met betrekking tot de inruilprijs treft daarentegen geen doel. In de advertentie worden geen mededelingen gedaan over de hoogte van de inruilprijs indien men besluit van de aanbieding gebruik te maken. In zoverre is geen sprake van een onjuiste of misleidende mededeling. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) voor zover het betreft de mededeling dat de kosten van het rijklaar maken, de verwijderingsbijdrage, leges, kentekenkosten, metallic lak en drie jaar garantie inclusief zijn. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |