a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2009/00232

Datum:

29-04-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aan klager geadresseerde mailing van 12 februari 2009 waarin onder de aanhef “Iedereen een GRATIS thuisbioscoop-set en 1-op-4 wint € 7.500,00” reclame wordt gemaakt voor het Bingoprogramma Bingo-TV alsmede de hem op 19 februari 2009 gezonden mailing.

 

De klacht

Men blijkt eerst loten te moeten kopen en dan pas maakt men kans om “als kandidaat aanwezig te zijn bij de opnames”. De bijgevoegde toegangskaart is dus geen echte toegangskaart en omdat men eerst loten moet kopen is de “GRATIS thuisbioscoop-set” niet gratis. Bovendien krijgen alleen kandidaten de thuisbioscoop-set en maken alleen zij een kans van 1-op-4 om € 7.500,00 te winnen.

 

Het verweer

   

In het prijzenpakket dat vanaf februari 2009 wordt verloot, zit als prijs ook een uitnodiging om als kandidaat aanwezig te zijn bij de opnames van Bingo-TV.

Het winnen van deze prijs wordt in de uiting aangeduid als het zijn van kandidaat. In punt 4 van de op de achterzijde staande voorwaarden staat dat het gaat om een “kans met uw lot”. Niet wordt gesuggereerd dat men zonder deelnemer te zijn, kans maakt op een uitnodiging. Indien een deelnemer een uitnodiging wint om in de tv-studio aanwezig te zijn, krijgt hij een thuisbioscoop-set en 1-op-4 krijgt € 7.500,00.

 

Mondelinge behandeling

 

Namens adverteerder wordt de zaak, aan de hand van pleitaantekeningen, nader toegelicht. Daarbij wordt benadrukt dat niet wordt gesuggereerd dat niet-deelnemers, zoals klager, kans maken op een uitnodiging. Om een prijs te kunnen winnen moet men een lot kopen. Uit het bepaalde onder de punten 2 tot en met 4 van de actievoorwaarden blijkt dat men alleen na activering van de code meespeelt.  

      

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen.

Uit de tekst op het aan de mailing gehechte kaartje blijkt voldoende duidelijk dat dit niet een echt toegangskaartje is. Afgezien van het feit dat daarop staat dat men, door de persoonlijke toegangscode te activeren, deelnemer wordt in de loterij en men alleen dan kans maakt om als kandidaat bij Bingo-TV aanwezig te zijn, ontbreekt de voor een toegangskaart essentiële informatie, te weten de datum waarop deze geldig is en de aanvangstijd.

De aanhef “Iedereen een GRATIS thuisbioscoop-set” acht de Commissie misleidend, aangezien men, om voor een “GRATIS thuisbioscoop-set” in aanmerking te komen  eerst een lot moet kopen, waarmee men kans maakt op een uitnodiging. In de uiting wordt derhalve een product als “gratis” aangeboden, terwijl de consument iets moet betalen om mogelijk voor het aanbod in aanmerking te komen. Dit is een misleidende vorm van reclame maken als bedoeld onder punt 19 van Bijlage 1 behorende bij artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code.

Gelet op het vorenstaande zijn beide uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code .

 

De beslissing

  

Op grond van het bovenstaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken