De bestreden reclame-uitingen
I: een radiospot, waarvan de tekst luidt:
“Ochtenden zonder file. Zonder dat we het willen. Het is stil op de weg. Samen rijden we minder kilometers, dus is de kans op schade kleiner. En daarom verlaagt Promovendum de autopremie.”
Gevolgd door de tag-on:
“Nog geen klant bij Promovendum? Stap voor 1 juni over en krijg 25% korting op je huidige autopremie. Ga naar promovendum.nl, ook voor de voorwaarden. De overstap regelen wij voor je.”
II: een advertentie op de website www.promovendum.nl, voor zover daarin staat:
“Ook 25% korting? Stap over!
Het is stil op de weg. Omdat we nu minder autorijden, wordt de kans op autoschade kleiner. Daarom verlaagt Promovendum de autopremie. Nog geen klant bij Promovendum? Wanneer u voor 1 juli naar ons overstapt, krijgt u 25% korting op de premie die u nu bij uw huidige verzekering betaalt.”
Onder deze tekst staat een button met de tekst: “> Bereken uw premie”.
Daaronder staat:
“Voorwaarden
Net als elke ander verzekeraar, hebben wij een aantal acceptatiecriteria. Hieronder staan de belangrijkste. Goed om te weten: 94% van de aangevraagde autoverzekeringen wordt door ons geaccepteerd.
Opleiding
Promovendum richt zich op hoger opgeleiden. Hieronder verstaan wij een afgeronde hbo of wo-opleiding. Ook de opleidingen havo en vwo worden door ons geaccepteerd.
Leeftijd en schadevrije jaren
Leeftijd in combinatie met het aantal opgebouwde schadevrije jaren geeft een indicatie van de rij-ervaring en het schadegedrag van een bestuurder.
Nieuwwaarde auto
Wij accepteren naast de goedkopere en middenklasse auto uiteraard ook duurdere auto’s. Exclusieve (zoals een nieuwe Ferrari) of hele dure auto’s kunnen echter niet bij Promovendum verzekerd worden.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat. Klager heeft op de website van Promovendum zijn gegevens ingevuld. Zijn huidige premie voor een WA-verzekering met gratis diefstalverzekering bij Independer bedraagt € 27,71 inclusief belasting en poliskosten. De premie die vervolgens door Promovendum werd getoond was € 28,62. Klager heeft vervolgens contact opgenomen met adverteerder met het verzoek om een WA + diefstalverzekering bij Promovendum, waarvan de premie 25% lager is dan die van zijn huidige verzekeraar. Dat kon niet. Klager vindt de uitingen daarom misleidend.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat. In de radiospot wordt verwezen naar de website. Daar staat, op de voorwaardenpagina: “Wanneer u voor 1 juli naar ons overstapt, krijgt u 25% korting op de premie die u nu bij uw huidige verzekering betaalt.”
Bij het afsluiten van zijn autoverzekering bij Independer kiest de verzekerde uit 3 verschillende dekkingen: WA, WA + beperkt casco of WA + volledig casco. Dit zijn ook de 3 producten die via de website van Promovendum kunnen worden afgesloten. De gratis diefstalverzekering via Independer maakt geen deel uit van de WA autoverzekering. Deze dekking wordt door Independer bij een andere verzekeraar ondergebracht.
Wanneer klager op dit moment een WA autoverzekering heeft, betaalt hij bij een overstap naar Promovendum een 25% lagere premie. Als de berekening niet op de website wordt getoond, kan men de verzekering met de lagere premie alsnog telefonisch afsluiten.
Klager wilde een verzekering met diefstaldekking. Hem is toen meegedeeld dat Promovendum geen losse diefstalverzekering bij een WA autoverzekering kan bieden; een diefstaldekking is alleen mogelijk binnen de WA + beperkt casco verzekering. Omdat dit een andere dekking betreft dan de huidige verzekering van klager, was het hierdoor niet mogelijk om de 25% korting op de huidige premie aan te bieden.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft de klacht op 13 juli 2020 gegrond verklaard en adverteerder aanbevolen om niet langer op deze wijze reclame te maken omdat naar het oordeel van de voorzitter, kort samengevat, de beloofde korting van 25% in de bestreden uitingen te absoluut is gesteld. Op basis van het absoluut geformuleerde percentage zal men niet verwachten dat het geboden voordeel in het geval van een niet-identieke polis niet geldt. De verwijzing naar de voorwaarden (in de radiospot) maakt dit niet anders, nu de voorwaarden die op de website in het oog springen, op andere gebieden liggen dan voorwaarden met betrekking tot de aard en inhoud van de huidige polis van klanten die naar Promovendum overstappen.
Gelet hierop heeft de voorzitter geoordeeld dat de uitingen te absoluut gesteld zijn en sprake is van onduidelijke informatie ten aanzien van het specifieke prijsvoordeel dat het product biedt als bedoeld onder de aanhef en b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter
Dit bezwaar wordt als volgt samengevat. In de radiospot verwijst Promovendum bewust naar de “huidige autopremie” en niet naar de “huidige autoverzekering”, omdat de voorwaarden binnen de autoverzekering niet altijd een-op-een te vergelijken zijn. Bij het afsluiten van een autoverzekering bestaat de keuze in de regel uit drie producten, WA, WA beperkt casco of WA volledig casco (allrisk) en bij de meeste autoverzekeraars kan worden gekozen voor aanvullende dekkingen. Bij een overstap neemt Promovendum deze dekkingen over en rekent Promovendum 25% korting over de te betalen premie, mits voldaan is aan de voorwaarden zoals genoemd op de voorwaardenpagina.
De via Independer afgesloten diefstaldekking behoort niet tot de autoverzekering van klager, omdat deze als losse verzekering wordt aangeboden door Independer. Klager had kunnen weten dat deze dekking vervalt bij een overstap van autoverzekering buiten Independer om, aangezien dit op de website van Independer staat. Zo staat daar bij de veelgestelde vragen over de diefstaldekking: “Hoe lang krijg ik de gratis diefstaldekking?
De diefstaldekking geldt zolang je de autoverzekering die je via Independer hebt afgesloten, loopt.”
Naar aanleiding van de vraag van de RCC of informatie over aanvullende dekkingen voordat de klacht werd ingediend op de voorwaardenpagina stond, heeft Promovendum medegedeeld dat zij om eventuele twijfels over de voorwaarden weg te nemen alsnog deze informatie heeft toegevoegd op de voorwaardenpagina.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat zij de bestreden uitingen beoordeelt zoals deze luidden op het moment van het indienen van de klacht. Op dat moment stond op de voorwaardenpagina van Promovendum nog geen informatie over aanvullende dekkingen.
In de radiospot wordt gezegd, voor zover hier van belang: “(…) dus is de kans op schade kleiner. En daarom verlaagt Promovendum de autopremie.
De tag-on luidt vervolgens: “Nog geen klant bij Promovendum? Stap voor 1 juni over en krijg 25% korting op je huidige autopremie. Ga naar promovendum.nl, ook voor de voorwaarden. De overstap regelen wij voor je.”
Op de website stond, voor zover hier relevant: “Ook 25% korting? Stap over! (…) Daarom verlaagt Promovendum de autopremie. Nog geen klant bij Promovendum? Wanneer u voor 1 juli naar ons overstapt, krijgt u 25% korting op de premie die u nu bij uw huidige verzekering betaalt.”
Daaronder zijn een aantal voorwaarden uitgelicht aan de hand van de kopjes “opleiding”, “leeftijd en schadevrije jaren” en “nieuwwaarde auto”.
Bij deze voorwaarden wordt geen informatie gegeven met betrekking tot aanvullende dekkingen in de huidige polis van naar Promovendum overstappende klanten. Op basis van de gegeven informatie zal de gemiddelde consument ervan uitgaan dat hij of zij 25% minder zal hoeven te betalen bij Promovendum dan bij de huidige verzekeraar. Nu dat niet zonder meer het geval is, acht de Commissie de belofte van “25% korting op je huidige autopremie” te absoluut gesteld. Hierdoor kan de gemiddelde consument op het verkeerde been worden gezet ten aanzien van het te behalen prijsvoordeel bij de overstap naar Promovendum.
Dat er in de uitingen wordt verwezen naar “autopremie” in plaats van “autoverzekering” neemt deze misleiding niet weg omdat, naar het oordeel van de Commissie, de gemiddelde consument er niet op bedacht zal en behoeft te zijn dat onderscheid wordt gemaakt tussen een autoverzekering en een autopremie en dat Promovendum hiermee in feite haar kortingsaanbod beperkt.
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uitingen te absoluut gesteld en dat er sprake is van onduidelijke informatie ten aanzien van het specifieke prijsvoordeel dat het product biedt als bedoeld onder de aanhef en d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Promovendum heeft zoals zij heeft medegedeeld in haar bezwaarschrift, naar aanleiding van de klacht alsnog het volgende onderdeel opgenomen in de voorwaardenpagina, waarnaar wordt verwezen in de radiospot:
“Aanvullende dekkingen
Promovendum biedt een WA, WA beperkt casco of WA volledig casco dekking. De ongevallen inzittendenverzekering krijgt u er standaard bij. U krijgt ook korting op de schade inzittendeverzekering, verkeersrechtsbijstandverzekering of pechhulp, als deze dekkingen op het polisblad van uw autoverzekering staan.”
In deze aanvulling ziet de Commissie aanleiding een aanbeveling achterwege te laten.
Derhalve wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de uitingen in strijd met artikel 7 NRC.
Hieronder volgt de beslissing van de voorzitter d.d. 13 juli 2020 waartegen het bezwaar is gericht:
De bestreden reclame-uitingen
I: een radiospot, waarvan de tekst luidt:
“Ochtenden zonder file. Zonder dat we het willen. Het is stil op de weg. Samen rijden we minder kilometers, dus is de kans op schade kleiner. En daarom verlaagt Promovendum de autopremie.”
Gevolgd door de tag-on: “Nog geen klant bij Promovendum? Stap voor 1 juni over en krijg 25% korting op je huidige autopremie. Ga naar promovendum.nl, ook voor de voorwaarden. De overstap regelen wij voor je.
II: een advertentie op de website www.promovendum.nl, voor zover daarin staat:
“Ook 25% korting? Stap over!
Het is stil op de weg. Omdat we nu minder autorijden, wordt de kans op autoschade kleiner. Daarom verlaagt Promovendum de autopremie. Nog geen klant bij Promovendum? Wanneer u voor 1 juli naar ons overstapt, krijgt u 25% korting op de premie die u nu bij uw huidige verzekering betaalt.”
Onder deze tekst staat een zogeheten button met de tekst: “> Bereken uw premie”.
Daaronder staat:
“Voorwaarden
Net als elke ander verzekeraar, hebben wij een aantal acceptatiecriteria, Hieronder staan de belangrijkste. Goed om te weten: 94% van de aangevraagde autoverzekeringen wordt door ons geaccepteerd.
Opleiding
Promovendum richt zich op hoger opgeleiden. Hieronder verstaan wij een afgeronde hbo of wo-opleiding. Ook de opleidingen havo en vwo worden door ons geaccepteerd.
Leeftijd en schadevrije jaren
Leeftijd in combinatie met het aantal opgebouwde schadevrije jaren geeft een indicatie van de rij-ervaring en het schadegedrag van een bestuurder
Nieuwwaarde auto
Wij accepteren naast de goedkopere en middenklasse auto uiteraard ook duurdere auto’s. Exclusieve (zoals een nieuwe Ferrari ) of hele dure auto’s kunnen echter niet bij Promovendum verzekerd worden.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.Klager heeft op de website van Promovendum zijn gegevens ingevuld. Zijn huidige premie voor een WA-verzekering met gratis diefstalverzekering bij Independer bedraagt € 27,71 inclusief belasting en poliskosten. De premie die vervolgens door Promovendum werd getoond was € 28,62. Klager heeft vervolgens contact opgenomen met adverteerder met het verzoek om een WA + diefstalverzekering bij Promovendum, waarvan de premie 25% lager is dan die van zijn huidige verzekeraar. Dat kon niet. Klager vindt de uiting daarom misleidend.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat. In de radiospot wordt verwezen naar de website. Daar staat, op de voorwaardenpagina: “Wanneer u voor 1 juli naar ons overstapt, krijgt u 25% korting op de premie die u nu bij uw huidige verzekering betaalt.”
Bij het afsluiten van zijn autoverzekering bij Independer kiest de verzekerde uit 3 verschillende dekkingen: WA, WA + beperkt casco of WA + volledig casco. Dit zijn ook de 3 producten die via de website van Promovendum kunnen worden afgesloten. De gratis diefstalverzekering via Independer maakt geen deel uit van de WA autoverzekering. Deze dekking wordt door Independer bij een andere verzekeraar ondergebracht.
Wanneer klager op dit moment een WA autoverzekering heeft, betaalt hij bij een overstap naar Promovendum een 25% lagere premie. Als de berekening niet op de website wordt getoond, kan men de verzekering met de lagere premies alsnog telefonisch afsluiten.
Klager wilde een verzekering met diefstaldekking. Hem is toen meegedeeld dat Promovendum geen losse diefstalverzekering bij een WA autoverzekering kan bieden; een diefstaldekking is alleen mogelijk binnen de WA + beperkt casco verzekering. Omdat dit een andere dekking betreft dan de huidige verzekering van klager, was het hierdoor niet mogelijk om de 25% korting op de huidige premie aan te bieden.
Het oordeel van de voorzitter
In de uitingen wordt een korting van 25% op de huidige premie beloofd wanneer men van zijn of haar huidige verzekeraar overstapt naar Promovendum. Deze belofte wordt absoluut gesteld: “Stap voor 1 juni over en krijg 25% korting op je huidige autopremie.”(radiospot) en “Wanneer u voor 1 juli naar ons overstapt, krijgt u 25% korting op de premie die u nu bij uw huidige verzekering betaalt.” (website). Op basis van deze absolute mededelingen zal de gemiddelde consument verwachten dat hij of zij 25% goedkoper uit zal zijn bij Promovendum dan bij zijn of haar huidige verzekeraar. In werkelijkheid is dit niet altijd het geval. In het geval van klager kon kennelijk niet van de korting gebruik gemaakt worden omdat Promovendum niet een een-op-een dezelfde verzekering aanbiedt. Op basis van het absoluut geformuleerde percentage (25) zal men niet verwachten dat het geboden voordeel in het geval van een niet-identieke polis niet geldt. De verwijzing naar de voorwaarden (in de radiospot) maakt dit niet anders, nu de voorwaarden die op de website in het oog springen (onder de kopjes “opleiding”, “leeftijd en schadevrije jaren” en “nieuwwaarde auto”), op andere gebieden liggen dan voorwaarden met betrekking tot de aard en inhoud van de huidige polis van naar Promovendum overstappende klanten.
Gelet op het voorgaande, acht de voorzitter de uitingen te absoluut gesteld en is sprake van onduidelijke informatie ten aanzien van het specifieke prijsvoordeel dat het product biedt als bedoeld onder de aanhef en b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te (doen) maken.