a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2012/00587

Datum:

18-07-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een reclamefolder met het volgende aanbod van Kleber Quadraxer all season banden:

“2 banden

GRATIS

Bij aankoop van 4 banden”.

In het kader van dit aanbod worden rechts daarvan 4 verschillende typen Quadraxer banden genoemd met de uiteindelijke prijzen per band. Achter die prijzen staat een asterisk die verwijst naar de mededeling onderaan dezelfde pagina:

“Alleen geldig bij aankoop van 4 banden en exclusief € 19,65 per band voor montage, balanceren, milieuverwijderingsbijdrage en ventiel”.

 

De klacht

 

Niet is vermeld dat men 4 banden voor de prijs van 2 uitsluitend kan aanschaffen, indien men de banden door adverteerder laat monteren.   

 

Het verweer

 

Tot adverteerders spijt ontbreekt in de folder de tekst “geen losse verkoop”. Deze tekst sluit de mogelijkheid uit om de bewuste banden aan te schaffen, zonder dat deze door adverteerder worden gemonteerd. Andere uitingen van adverteerder bevatten deze tekst doorgaans wel.

Omdat voornoemde tekst door een fout van adverteerder ontbreekt, zal adverteerder klager in de gelegenheid stellen de door hem gewenste vier Kleber Quadraxer banden op basis van losse verkoop aan te schaffen.

 

Het oordeel van de voorzitter

 

De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

Uit de bestreden valt niet op te maken dat van het aanbod “2 banden gratis bij aankoop van 4 banden” geen gebruik kan worden gemaakt, indien men deze banden niet laat monteren door adverteerder. Gelet hierop is er sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken