De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamefolder met het volgende aanbod van Kleber Quadraxer all season banden:
“2 banden
GRATIS
Bij aankoop van 4 banden”.
In het kader van dit aanbod worden rechts daarvan 4 verschillende typen Quadraxer banden genoemd met de uiteindelijke prijzen per band. Achter die prijzen staat een asterisk die verwijst naar de mededeling onderaan dezelfde pagina:
“Alleen geldig bij aankoop van 4 banden en exclusief € 19,65 per band voor montage, balanceren, milieuverwijderingsbijdrage en ventiel”.
De klacht
Niet is vermeld dat men 4 banden voor de prijs van 2 uitsluitend kan aanschaffen, indien men de banden door adverteerder laat monteren.
Het verweer
Tot adverteerders spijt ontbreekt in de folder de tekst “geen losse verkoop”. Deze tekst sluit de mogelijkheid uit om de bewuste banden aan te schaffen, zonder dat deze door adverteerder worden gemonteerd. Andere uitingen van adverteerder bevatten deze tekst doorgaans wel.
Omdat voornoemde tekst door een fout van adverteerder ontbreekt, zal adverteerder klager in de gelegenheid stellen de door hem gewenste vier Kleber Quadraxer banden op basis van losse verkoop aan te schaffen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
Uit de bestreden valt niet op te maken dat van het aanbod “2 banden gratis bij aankoop van 4 banden” geen gebruik kan worden gemaakt, indien men deze banden niet laat monteren door adverteerder. Gelet hierop is er sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.