De bestreden reclame-uiting
Het betreft een pagina uit een reisgids van adverteerder.
De klacht
De Commissie vat de klacht als volgt samen.
In de folder staat “Seniorenkorting (vanaf 55 jaar) € 5 p.p.p.n. (alleen combineerbaar met vroegboekkorting)”. Adverteerder beroept zich op het feit dat het desbetreffende hotel de korting tijdig heeft ingetrokken en dat klaagster heeft kunnen overwegen om het aanbod ‘wel of niet te accepteren’. Klaagster heeft toch geboekt omdat alles was volgeboekt. Er bleek achteraf een prijsverschil te bestaan van € 75,-.
Verweer
Adverteerder stelt – kort samengevat – dat een medewerkster van het betreffende reisbureau tijdig aan klaagster heeft meegedeeld dat sprake is van een fout in de gewraakte folder. Desondanks heeft klaagster de reis geboekt en betaald. Alle reizen van adverteerder worden verkocht onder toepassing van de ANVR-Reisvoorwaarden, hetgeen in de bewuste prijsbijlage wordt vermeld. Voorts beroept adverteerder zich op het feit dat in de prijsbijlage staat dat hierin wijzigingen kunnen zijn opgetreden. Op basis van de ANVR-Reisvoorwaarden had adverteerder de bewuste reis zelfs binnen 8 kantooruren mogen herroepen.
Gelet op het voorgaande is adverteerder van oordeel dat geen sprake is van misleiding of van adverteren in strijd met de Nederlandse Reclame Code.
Het oordeel van de Commissie
Vast is komen te staan dat de in de uiting genoemde ‘Seniorenkorting’ van € 5,- per persoon per dag door de betreffende reisorganisatie niet is toegepast. De Commissie is van oordeel dat klaagster, omdat zij voldeed aan de voorwaarden voor die korting, erop mocht vertrouwen dat de prijs met de bewuste korting zou worden verminderd. Van een duidelijk voorbehoud met betrekking tot deze korting (buiten het voorbehoud dat men 55 jaar en ouder moet zijn en dat de korting uitsluitend geldt in combinatie met de vroegboekkorting) is geen sprake. De Commissie is op grond van het voorgaande van oordeel dat in de uiting onjuiste informatie wordt verschaft over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 NRC. De Commissie is voorts van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de bewuste mededeling misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Het feit dat de onjuistheid aan klaagster is meegedeeld en dat zij desondanks toch heeft geboekt en het feit dat adverteerder de betreffende reis op basis van de onjuistheid had kunnen herroepen, doen niet af aan het misleidende karakter van de uiting. De mededelingen in de prijsbijlage waaruit blijkt dat de prijzen tussentijds kunnen zijn aangepast leiden evenmin tot een ander oordeel, reeds omdat, naar adverteerder heeft meegedeeld, geen sprake is van een prijswijziging maar van een onjuistheid in de folder.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.