De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende uitingen:
1. de achterpagina van de landelijke krant “De Appartementseigenaar”, najaar 2011, met onder meer de oproep “Word nú lid van VvE Belang”, in een apart kader “De voordelen van het lidmaatschap op een rij” en een “Aanmeldingskaart lidmaatschap VvE Belang”.
2. de “aan de eigenaar van het appartement” gezonden brief van september 2011 betreffende door VvE Belang georganiseerde voorlichtingsbijeenkomsten, met op de achterzijde van de brief een aanmeldstrook voor het lidmaatschap van VvE Belang.
De klacht
In de uitingen probeert VvE Belang leden te werven, terwijl VvE Belang een stichting is die geen leden mag hebben. Leden van een vereniging hebben zeggenschap in de ledenvergadering, maar zogenaamde leden van de stichting VvE Belang hebben geen enkele inspraak of controle. Het werven van leden is misleidend en suggereert iets wat de stichting VvE Belang niet waar kan maken.
Het verweer
Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Voor zover nodig voor de beslissing wordt hierna op het verweer ingegaan.
Het oordeel van de Commissie
Vast is komen te staan dat VvE Belang een stichting is. In de bestreden uitingen wordt dat noch in de naamsvermelding noch in de tekst duidelijk gemaakt. Door het gebruik van de termen “lid” en “lidmaatschap” wordt juist de indruk gewekt dat geen sprake is van een stichting, nu krachtens artikel 2:285 BW een stichting geen leden kent. De positie van een lid van een vereniging wijkt af van de positie van iemand die zich heeft aangesloten bij een stichting, nu een vereniging, anders dan bij een stichting het geval is, bijvoorbeeld een algemene ledenvergadering kent die het verenigingsbestuur benoemt en waaraan het bestuur rekening en verantwoording over het gevoerde beleid verschuldigd is.
Gelet op het vorenstaande gaan de bestreden uitingen gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de uitingen de gemiddelde consument ertoe kunnen brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Het argument van VvE Belang dat in de uitingen naast “lid(maatschap) van VvE Belang” veelvuldig wordt gesproken over “aansluiting bij VvE Belang” treft geen doel, nu niet duidelijk is dat met “aansluiting” niet op een lidmaatschap wordt gedoeld. Het misleidende karakter van de onderhavige uitingen wordt evenmin weggenomen doordat – volgens VvE Belang – uit andere uitingen en bij de inschrijving duidelijk wordt dat degene die zich aansluit bij VvE geen lid wordt van een vereniging.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie uitingen in strijd met het bepaalde in
artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.