Omschrijving:Kuwait Petroleum (Nederland) BV maakt in folders reclame met een kortingsactie. Volgens de folder verleent adverteerder “12 cent korting*” op alle brandstoffen bij het Tango tankstation te Veendam. De asterisk achter het woord “korting” verwijst naar de volgende voorwaarde: “Op basis van de actuele brandstofprijzen van de overige aanbieders met een landelijke dekking. Deze korting vervangt de huidige korting.” |
De klacht Adverteerder maakt haar toezegging van de 12 cent korting niet waar. |
Het verweer In de reclame-uiting staat duidelijk dat 12 cent korting wordt verleend ten opzichte van de actuele brandstofadviesprijzen van overige aanbieders met een landelijke dekking, en dat deze kortingsregeling de bestaande kortingsregeling vervangt. Voorafgaand aan de actie werd bij het onderhavige tankstation een korting van 10 eurocent per liter op benzines verleend en 9 eurocent op diesel. Tijdens de drie actiedagen is de korting voor alle brandstoffen naar 12 cent verhoogd. Deze korting heeft geen betrekking op de prijzen van lokale tankstations, maar moet worden vergeleken met de adviesverkoopprijzen. |
|
Het oordeel van de Commissie Op basis van deze gegevens is naar het oordeel van de Commissie voldoende duidelijk gemaakt dat geen 12 cent korting bovenop de reeds bestaande kortingsregeling werd gegeven. Evenmin mocht worden afgegaan op de prijzen die andere lokale tankstations met een eigen kortingsregeling in rekening brengen, zoals het door klager genoemde tankstation van Shell. De prijzen die deze tankstations na korting in rekening brengen stemmen immers niet overeen met de actuele brandstofprijzen van de overige aanbieders met een landelijke dekking. Adverteerder heeft voldoende onderbouwd dat hij, vergeleken met de actuele brandstofprijzen van de overige aanbieders met een landelijke dekking, bij het onderhavige tankstation daadwerkelijk 12 cent korting heeft gegeven in de actieperiode. Concreet voor het onderhavige tankstation betekent dit volgens adverteerder dat de korting voor alle brandstoffen tijdelijk werd verhoogd naar 12 cent per liter in plaats van 10 eurocent per liter voor benzines respectievelijk 9 eurocent voor diesel. Klager stelt weliswaar dat de prijs voor diesel op 23 mei 2008 niet was gewijzigd, maar de Commissie kan niet vaststellen of die mededeling juist is. Klager heeft geen gegevens overgelegd waaruit blijkt dat de prijs voor diesel ondanks de kortingsactie en hetgeen adverteerder stelt ongewijzigd is gebleven. Naar aanleiding hiervan houdt de Commissie het ervoor dat adverteerder in de actieperiode haar toezegging van een “extra korting” en “extra voordeel” ook ten aanzien van diesel heeft waargemaakt. Op grond van het voorgaande kan de reclame-uiting niet onwaar of misleidend worden geacht. De klacht kan derhalve niet slagen. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |