a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0281

Datum:

08-07-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Kuwait Petroleum (Nederland) BV maakt in folders reclame met een kortingsactie. Volgens de folder verleent adverteerder “12 cent korting*” op alle brandstoffen bij het Tango tankstation te Veen­dam. De asterisk achter het woord “korting” verwijst naar de volgende voorwaarde: “Op basis van de actuele brand­stofprijzen van de overige aanbieders met een landelijke dek­king. Deze korting vervangt de huidige korting.”

De klacht

Adverteerder maakt haar toezegging van de 12 cent korting niet waar.

Het verweer

In de reclame-uiting staat duidelijk dat 12 cent korting wordt verleend ten op­zich­te van de actuele brandstofadviesprijzen van overige aanbieders met een landelijke dekking, en dat deze kortingsregeling de bestaande kortingsregeling vervangt. Vooraf­gaand aan de actie werd bij het onderhavige tankstation een korting van 10 eurocent per liter op benzi­nes verleend en 9 eurocent op diesel. Tijdens de drie actiedagen is de kor­ting voor alle brandstoffen naar 12 cent verhoogd. Deze korting heeft geen betrekking op de prijzen van lokale tankstations, maar moet worden vergeleken met de advies­ver­koop­prijzen.

Het oordeel van de Commissie

Uit de reclame-uiting volgt duidelijk hoe adverteerder de korting van 12 cent berekent, te weten op basis van de actuele brandstofprijzen van de overige aanbie­ders met een lan­de­lijke dekking. Voorts staat in de reclame-uiting duidelijk dat de korting in de actie­pe­riode in de plaats is gekomen van de voorheen geldende kortingsregeling.

Op basis van deze gegevens is naar het oordeel van de Commissie voldoende duidelijk gemaakt dat geen 12 cent korting bovenop de reeds bestaande kor­tings­regeling werd gegeven. Evenmin mocht worden afgegaan op de prijzen die andere lokale tankstations met een eigen kortingsregeling in rekening brengen, zoals het door klager genoemde tankstation van Shell. De prijzen die deze tankstations na korting in rekening brengen stemmen immers niet overeen met de actuele brandstofprijzen van de overige aanbie­ders met een lan­de­lijke dekking.

Adverteerder heeft voldoende onderbouwd dat hij, vergeleken met de actuele brand­stof­prijzen van de overige aanbieders met een landelijke dekking, bij het onderhavige tank­station daadwerkelijk 12 cent korting heeft gegeven in de actieperiode. Concreet voor het onderhavige tankstation betekent dit volgens adverteerder dat de korting voor alle brandstoffen tijdelijk werd verhoogd naar 12 cent per liter in plaats van 10 eurocent per liter voor benzines respec­tievelijk 9 eurocent voor diesel. Klager stelt weliswaar dat de prijs voor diesel op 23 mei 2008 niet was ge­wijzigd, maar de Commis­sie kan niet vast­stellen of die mededeling juist is. Klager heeft geen gegevens overgelegd waaruit blijkt dat de prijs voor diesel ondanks de kortingsactie en hetgeen adverteerder stelt onge­wijzigd is gebleven. Naar aanleiding hiervan houdt de Commissie het ervoor dat adver­teerder in de actieperiode haar toe­zegging van een “extra korting” en “extra voordeel” ook ten aanzien van diesel heeft waargemaakt.

Op grond van het voorgaande kan de reclame-uiting niet onwaar of misleidend worden geacht. De klacht kan derhalve niet slagen.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken