De bestreden reclame-uiting
Het betreft het bij Shell tankstations aangebrachte doek met de tekst “Nu met Air Miles 10 cent extra korting per liter”.
De klacht
Voor de beloofde 10% korting moeten Air Miles worden ingeleverd. De korting moet dus worden gekocht. De uiting is daarom misleidend.
Het verweer
Het is niet juist dat klager “betaalt” op het moment dat hij Air Miles inwisselt. Bij aankoop van producten van aan Air Miles deelnemende organisaties ontvangt de consument die een Air Miles-kaart bezit gratis Air Miles. Het is vervolgens aan de consument om te bepalen wanneer hij deze Air Miles inzet of inwisselt. Adverteerder verwijst naar de uitspraak van de Commissie in dossier 2011/00819, waarin onder meer is overwogen dat het niet misleidend is de mogelijkheid van gedeeltelijke betaling met gratis verkregen Air Miles als korting te bestempelen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Reclame Code Commissie de klacht zal afwijzen, en overweegt daartoe het volgende.
Voorop gesteld wordt dat in de bestreden uiting gesproken wordt over 10 cent korting, en niet over 10% zoals klager in zijn klacht vermeldt.
Naar het oordeel van de voorzitter is het voor de Air Miles sparende consument voldoende duidelijk dat men de korting van 10 cent per liter brandstof bij Shell krijgt tegen inwisseling van bij aankoop van producten gratis verkregen Air Miles. De voorzitter acht het niet misleidend de mogelijkheid om de brandstof gedeeltelijk te betalen met gratis gekregen Air Miles, als korting aan te duiden.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.